مقدمه‌‌ای بر فرآیند ذوب ریسی نخ پلی استر: کاربرد و ویژگی‌های اسپین فینیش  در این فرآیند

مقدمه‌‌ای بر فرآیند ذوب ریسی نخ پلی استر: کاربرد و ویژگی‌های اسپین فینیش  در این فرآیند

مقدمه

فرایند ذوب­ریسی نخ پلی­ استر نیمه آرایش یافته:

ذوب­ریسی یک از روش­ های تولید الیاف مصنوعی است که در این روش مواد پلیمری پس از انجام آماده­سازی­های لازم جهت تولید الیاف، طی فرایند اکستروژن ذوب و به­صورت دقیق و اندازه­گیری‌شده از روزنه­ های رشته ­سازهایی با شکل و قطر مشخص خارج می­شوند. مذاب خارج شده از رشته­ساز به روش­های مختلف سرد و سپس آغشته به روغن تکمیلی (اسپین فینیش) می‌گردد. الیاف ذوب­ریسی شده به دو روش الیاف استیپل (کوتاه) و الیاف فیلامنتی (ممتد) تولید و با سرعت­های برداشت مختلف به دور بوبین (دوک نخ) پیچیده می­شوند.

امروزه تولید الیاف پلی­ استر فیلامنتی ذوب­ریسی شده که دارای آرایش یافتگی نسبی (POY) هستند یکی از متداول­ترین روش­ های تولید الیاف و نخ می­باشد و سهم عمده تولیدات بازارهای جهانی و ایران را به خود اختصاص داده‌است. به همین دلیل روغن اسپین فینیش مورد استفاده در فرایند تولید نخ POY دارای اهمیت گسترده در تولید این الیاف می­باشد در ادامه به معرفی اجمالی اسپین فینیش پرداخته و خصوصیات یک اسپین فینیش مناسب را شرح می­دهیم:

نقش اسپین فینیش در تولید نخ­های فیلامنتی:

1- کاهش اصطکاک با ایجاد لایه سطحی بر روی الیاف

2- ایجاد چسبندگی مناسب

3- تخلیه بار الکتریکی ایجاد شده در اثر تماس سطح الیاف به سطوح مسیر

آماده سازی امولسیون اسپین فینیش POY

به منظور تهیه امولسیون آب و روغن، معمولا از مخلوط 12- 11 % روغن با آب نرم استفاده می‌شود. این مخلوط به مدت یک ساعت توسط همزن با سرعت بالا مخلوط و سپس به مدت 30 دقیقه به آن زمان (Resting Time) داده می‌شود. در مرحله ابعد این امولسیون آماده ی استفاده در پروسه ی تولید می‌باشد.

انواع روش­ های اعمال به الیاف:

1- روش غلتکی (Dipping Roller Method)

این روغن داخل حمام مورد نظر قرار گرفته و با حرکت غلتک الیاف از روی آن عبور کرده و روغن جذب آن ها می­شود. معمولا از این روش برای تولید الیاف استیپل و همچنین فرایند روغن زنی نخ­های تکسچره استفاده می­شود.

2- روش پمپ کردن (Metered Finish System)

محلول تولید شده وارد پمپ روغن می­شود و پمپ آن را به نازل سرامیکی منتقل می­کند. نخ از روی سرامیک عبور کرده و روغن جذب آن می­شود. عمدتاً برای تولید نخ­های فیلامنتی به علت سرعت بالای تولید نخ از روش روغن زنی پمپ کردن استفاده می­شود.


3- روش اسپری کردن

در شکل بالا شماتیک روش اسپری کردن روغن بر روی الیاف را مشاهده می­کنید. این روش بطور محدود برای تولید الیاف استیپل استفاده می­شود.

خصوصیات روغن اسپین فینیش

اسپین فینیش مناسب، فرایند تولید نخ‌های پلی استر POY و متعاقبا فرآیندهای تکسچرایزینگ را بهبود می‌بخشد و باید خصوصیات زیر را داشته باشد.

  • ویسکوزیته (40 درجه سانتی گراد) : ≈ 65 سانتی استوکس
  • pH محلول 11 درصد: ≈ 6
  • میزان ماده موثره (Active content): 89 درصد
  • میزان O.P.U% : 0.3-0.4

شرکت شیمیایی سلیس به عنوان یک شرکت دانش بنیان سال­‌هاست جهت تولید روغن اسپین فینیش POY اقدام کرده‌است و هم اکنون با استفاده از ماشین آلات و تکنولوژی­‌های برتر دنیا و همچنین دانش متخصصان ایرانی توانسته است دست به تولید عمده و با کیفیت روغن اسپین فینیش POY زند که استانداردهای لازم را دارا می­باشد و توانایی رقابت با محصولات ژاپنی و آلمانی موجود در بازار را دارد.

شرکت دانش بنیان شیمیایی سلیس با بیش از 30 سال سابقه تولید کننده انواع مواد تعاونی نساجی از جمله اسپین فینیش مخصوص نخ پلی استر نیمه آرایش یافته(POY) می باشد. جهت دریافت دیتاشیت و نمونه و یا اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

تاییدیه کیفیت روغن اسپین فینیش سلیسان Z10