الياف اكريليك ، نحوه تولید، ویژگی و کاربرد ها

مقدمه

الياف اكريليك از مهم ترين و پرمصرف ترين الياف مصنوعي به شمار مي رود. الياف اكريليك از نظر خواص و موارد استفاده با وزن مخصوص كم، جايگزين پشم است. و در تهيه فرش ماشيني، پتو، لباسهاي زمستاني، كشباف هاي ضخيم، به مصرف مي رسد.الياف اكريليك از اكريلونيتريل كه يك ماده پتروشيميايي است تشكيل شده است. معمولاً اكريلونيتريل با مقادير كمي از ساير مواد شيميايي، تركيب مي گردد تا قابليت جذب رنگ الياف توليدي افزايش يابد. الياف اكريليك به دو روش خشك ريسي Dry spun و روش تر ريسيWet spun  توليد مي گردد.

از نظر ساختار پليمري، اصطلاح نخ یا الياف اكريليك به اليافي گفته مي شود كه زنجير پليمر آن شامل حداقل 85 درصد وزني كومنومراكريلونيتريل باشد و همچنين مشابه آن الياف مد اكريليك است كه شامل حداكثر 85 و حداقل 35 درصد وزني كومنومراكريلونيتريل مي باشد. در حال حاضر شركت پلي اكريل ايران به عنوان تنها توليد كننده نخ و الياف اكريليك ( فرشي، پتويي و ساير منسوجات ) در داخل كشور و در مجموع با ظرفيت توليد ساليانه در حدود 60000 تن بخشي از نياز بازار اين محصول را برآورد مي سازد. در شركت پلي اكريل ايران الياف اكريليك بر حسب نوع مصرف و نيز روش ريسندگي در دو كارخانه مجزا توليد مي شود كه در ادامه شرح هر يك از اين توليدات ارائه مي گردد.

در برخی از کاربردهای تولید اکریلیک مانند تولید پتوی اکریلیک، استفاده از آنتی استاتیک و نرم کننده جهت بهبود خواص محصول نهایی و افزایش رضایتمندی مشتری ضروری می باشد.

الیاف اکریلیک

الیاف اکریلیک از طریق نخ‌ریسی خشک یا مرطوب کوپلیمرهای حاوی حداقل ۸۵% واحدهای آکریلونیتریل ایجاد می‌شود. بعد از تکسچره کردن، الیاف‌های اکریلیک یک حجم سبک مانند پشم پیدا می‌کنند و زیبایی کلی مانند پشم را از خود نشان می‌دهند. الیاف کشسانی هستند و مقاومت خوبی در برابر اسید و نور خورشید دارند. اکریلیک‌ها به‌صورت‌گسترده در کاربردهای مدنظر برای پشم یا پارچه‌های پروتئینی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
از نام‌های تجاری متداول برای الیاف اکریلیک می‌توان به Acrilan، Creslan، Orlon، Sayelle و  Zefran اشاره کرد. چون الیاف اکریلیک به‌صورت معمول تکسچره می‌شوند، لذا دارای یک حجم شبیه به پشم هستند و درجه‌ی متوسطی از درخشندگی را از خود بروز می‌دهند.

مداکریلیک (MODACRYLIC)

مداکریلیک‌ به‌صورت کلی شبیه به اکریلیک است. مداکریلیک‌ بسیار در برابر گرما حساس است، اما نسبت به اکریلیک، مقاومت بیشتری در برابر مشتعل شدن دارد و به‌صورت کلی در کاربردهای محصولات خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد.
از نام‌های تجاری الیاف مداکریلیک می‌توان به Elura، SEF،Verel  و  Zefran اشاره کرد. زیبایی مداکریلیک همانند پشم است و به‌صورت کلی درخشندگی بالایی دارد. این نوع الیاف، پرزدهی متوسط و مقاومت در برابر سایش کمی را از خود نشان می‌دهند اما مقاومت خوبی در برابر چروک شدن دارند و اگر الیاف به‌صورت مناسب در معرض گرما قرار گیرند، قابلیت حفظ چروک پارچه را پیدا می‌کنند.

ترریسی

روش ترریسی قدیمی ترین فرآیند تولید الیاف می باشد. این روش برای مواد تشکیل دهنده الیاف که در حلال حل گشته اند استفاده می شود. رشته ساز اسپینرت در یک حمام شیمیایی فرو می رود و هنگامی که رشته ها در آن غوطه می خورند از ماده شیمیایی حمام حاوی ضد حلال جدا شده به صورت جامد در می آیند.

چون محلول مستقیما در داخل مایع مجزا کننده اکسترود می شود این فرایند تولید الیاف   ترریسی نام دارد. اکریلیک، ریون، آرامید، موداکریلیک و اسپاندکس می توانند با این روش تولید شوند.

خشک ریسی

روش خشک ریسی نیز برای مواد تشکیل دهنده الیاف در داخل محلول استفاده می شود. اما بجای اینکه جداسازی پلیمر با رقیق سازی و یا واکنش شیمیایی انجام شود، سفت کردن مواد با تبخیر حلال در جریان هوا و یا گاز انجام می پذیرد.
رشته ها در تماس با مایع جدا کننده قرار نمی گیرند بنابراین نیاز به خشک کردن و بازیافت حلال را به حداقل می رسانند.

ویژگی های خاص الیاف اکریلیک:

  • رنگ پذیری یکنواخت و با دوام بسیار بلند مدت
  • مقاومت در برابر عوامل محیطی از جمله نور خورشید و …
  • مقاومت بالا در برابر پارگی (قوام و تطویل مناسب)
  • مقاومت در برابر آبرفتگی
  • خواص آنتی استاتیک
  • جلای بالا و زیر دست مطلوب الیاف
  • طول عمر بالای الیاف
  • استحکام بالای نخ تولید شده از این الیاف
  • حالت ارتجاعی (Resilience) بالای الیاف
  • دیرتر کثیف شدن و از طرفی زودتر تمیز شدن الیاف در شستشو

شرکت دانش بنیان شیمیایی سلیس با بیش از 30 سال سابقه تولید کننده انواع مواد تعاونی نساجی می باشد. جهت دریافت دیتاشیت و نمونه و یا اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.