نخ های BCF و کاربردش در صنعت نساجی

مقدمه

نخ  BCF ،که کوتاه ‌شده‌ی عبارت «Bulk Continuous Filament» است، به گونه ای از نخ های فیلامنتی حجیم می گویند که کاربردهای بسیار خوبی دارند و می توان از آن ها در کارهای زیادی بهره برد. ماده اولیه این نوع نخ پلی پروپیلن می باشد.

این گونه نخ ها برخلاف بسیاری از نخ های دیگر از حجم بالایی برخوردار هستند اما از طرفی از خاصیت فنریت بهره ای نمی برند و مصرف کنندگان نباید از آن ها این انتظار را داشته باشند.

این نوع نخ ها جایگزین بسیار خوبی برای نخ پشمی در ساخت فرش ماشینی و نخ های اکرلیک ، روفرشی و غیره می باشد.

نخ های BCF

الیاف مصنوعی به گروهی از الیاف نساجی گفته می‌شود که توسط روش‌های خاص و بصورت بشرساخت تولید می‌شوند و بطور معمول در طبیعت وجود ندارند ولی ممکن است ریشه طبیعی داشته یاشند.

بافت‌دهی یا تکسچرایزینگ به مجموعه عملیاتی گفته می‌شود که در آن الیاف مصنوعی نظیر پلی استر، نایلون، اکریلیک و نظیر آن، خواصی را به دست می‌آورند که به ویژگی‌های الیاف طبیعی نظیر پنبه، پشم، ابریشم و غیره نزدیک می‌گردند به این معنا که از نظر زیر دست ، ظاهر و نوع بافت به الیاف مناسب برای تولید منسوجات، تبدیل می‌گردند.

به عبارتی دیگر بافت‌دهی را می‌توان به مجموعه فرایندهایی تعریف نمود که جهت آماده ساختن الیاف مصنوعی برای تولید منسوجات، به کار می‌روند. الیاف مصنوعی که بافت‌دهی می‌شوند خاصیت فنریت شان بیشتر می‌گردد.

الیاف زیر از الیاف نساجی مصنوعی شناخته می‌شوند:

1.الیاف اکریلیک

2.الیاف پلی پروپیلن

3.الیاف پلی‌آمید (نایلون)

4.الیاف پلی استر

امروزه استفاده از پلی پروپیلن در صنعت نساجی بیش از سایر صنایع متداول می باشد و بعد از پلی استر، نایلون و اکریلیک از نظر مقدار تولید، چهارمین جایگاه را به دست آورده است.

نخ های پلی پروپیلن تکسچره شده  با عنوان نخ های BCF شناخته می شوند. نخ های BCF جزء گروه نخ های حجیم می باشند که دارای حجم زیاد بوده و از خاصیت فنریت برخوردار نمی باشند.

این نخ ها برای تولیداتی مثل خامه (خاب) قالی، نخ کاموا، کفپوش،  رومبلی،  روفرشی و منسوجات دیگر که به نخ های با حجم زیاد و ضریب پوشانندگی بالا احتیاج داشته باشند مورد استفاده قرار می گیرند.

استفاده از نخ تولید شده از الیاف BCF با عنوان نخ BCF در تولید فرش ماشینی سبب می‌شود محصول نهایی پرزدهی نداشته باشد. زیرا الیاف استفاده شده پیوسته هستند و خارج شدن آن از میان تار و پود فرش به آسانی ممکن نیست.

به علاوه چنانچه نخ‌های BCF هیت‌ست شوند، نرمی و پایداری آن نیز افزایش می‌یابد.

نخ BCF به عنوان یک نخ فیلامنتی حجیم بهترین گزینه جهت جایگزینی نخ های ریسیده شده اکریلیکی و یا پشمی در صنعت تولید کفپوش ها (فرش ماشینی و موکت تافتینگ) می باشد.

BCF یکی از انواع نخ هایی است که بعنوان نخ خاب در فرش ماشینی استفاده می شود . این فرآورده فیلامنتی حجیم بخصوص در صنعت فرش ماشینی و موکت تافتینگ جایگزین مناسبی برای نخ ریسیده شده اکریلیک یا پشم می باشد.

البته امروزه استفاده از پلی پروپیلن در صنعت نساجی بیش از سایر صنایع رواج یافته و بعد از پلی استر ، نایلون و اکریلیک ، از نظر مقدار تولید جایگاه چهارم را بدست آورده است . نخ های پلی پروپیلن تکسچره شده با عنوان نخ BCF شناخته می شود .

انواع نخ فرش ماشینی

 بطور کلی نخ های مصرفی در تولید فرش ماشینی به دو شکل فیلامنت و استیپل می باشند، که در طول الیاف با یکدیگر تفاوت دارند. نخ فیلامنت ( پیوسته ) چون بصورت یکدست و بدون برش و با طول بلند می باشند، خاصیت فنریت ندارد، پرزدهی نداشته و خارج شدن پرز از بین تار و پود در آن به سختی ممکن است .

برای تولید نخ بی سی اف پلی پروپیلن رنگی از روش رنگرزی توده استفاده می شود و پیگمنت و مواد افزودنی دیگر به صورت مستربچ قبل از ریسندگی به پلیمر افزوده می شوند .

نخ بی سی اف فرش ماشینی

لازم به ذکر است فیلامنت BCF به دو شکل هیت ست و فریز در تولید محصولات فرش ماشینی بکار می رود . چون نخ بی سی اف دارای حجم زیاد بوده و از خاصیت فنریت برخوردار نمی باشد، برای تولیداتی مثل خامه قالی، کفپوش، نخ کاموا، روفرشی، رومبلی و منسوجات دیگری که به نخ با حجم بالا و ضریب پوشانندگی بالا احتیاج داشته باشند، مناسب است.

مواد اولیه تولید این نخ ها پلی پروپیلن بوده که با ذوب شدن این پلیمر در دستگاه اکسترودر سیستم ذوب ریسی و عبور جریان مواد از رشته ساز ها، رشته هایی ایجاد می شود که همان نخ BCF بوده و این نخ در مجاورت بخار و تحت کشش به دور بوبین پیچیده شده و در این مرحله آماده مصرف در دستگاه بافندگی می شود.

برخلاف ریسندگی الیاف اکریلیک در این سیستم گره وجود ندارد و برای ایجاد اتصال بین فیلامنت ها از جت های گره زن استفاده می شود . صرفه جویی در زمان تولید ، انرژی و قیمت ، شفافیت ، براقیت و برگشت پذیری از امتیازات نخ بی سی اف فرش ماشینی بوده که قدرت رقابت این نخ را در برابر سایر نخ ها افزایش می دهد.

در فرآیند تولید نخ های BCF استفاد از روغن اسپین فینیش ممختص این محصول یکی از گام های مهم در عملیات است. شرکت دانش بنیان شیمیای سلیس تولید کننده داخلی این روغن می باشد. جهت اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

شرکت دانش بنیان شیمیایی سلیس با بیش از 30 سال سابقه تولید کننده انواع مواد تعاونی نساجی می باشد. جهت دریافت دیتاشیت و نمونه و یا اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.