نقش نرم کن ها در صنعت نساجی

هر عملی که باعث بهبود خصوصیات فیزیکی پارچه می شود ، به عنوان تکمیل از آن نام برده می شود. نرم کن عامل تکمیل کننده ای است که وقتی روی کالای نساجی اعمال می شود زیر دست محصول را بهبود می بخشد. به عنوان یک قاعده کلی ، مواد نرم کن اعمال شده، مواد روان کننده هستند که  سبب تغییر شکل راحت تر می گردند و بر روی چروک پذیری کال اثر گذار هستند. در بیشتر موارد، مدت زمان اثر محدود است زیرا محصولات اعمال شده در طول فرآیندهای تکمیلی با شستشوهای مکرر حذف می شوند. به همین دلیل در مرحله آخر تکمیل باید از آن ها استفاده گردد. رایج ترین نرم کن ها در زیر توضیح داده شده اند:

نرم کن های غیر یونی:

 پایه این دسته از نرم کن ها اترها و استرهای پلی گلایکول، اسید های چرب اتوکسیده شده، پارافین ها و چربی ها هستند. این دسته به طور کلی نسبت به دسته آنیونی و کاتیونی کارآیی کمتری دارند اما در مقابل اثرات آب سخت، محیط اسیدی یا قلیایی مقاومت خوبی دارند و در حضور کاتیون ها و آنیون ها نیز پایدار هستند.

از این دسته عمدتا در کنار نرم کننده های آنیونی جهت کاهش نقطه ابری شدن استفاده می گردد.

مزایا:

اثر زردی از خود به جا نمیگذارند و مناسب کالاهای سفید هستند

شید رنگی رنگزا را تغییر نمیدهند

با رزین ها سازگاری دارند

معایب:

نرمی کمتر در مقایسه با دسته کاتیونیک

دوام کمتر در مقایسه با دسته کاتیونیک

ایجاد رسوبات مکانیکی توسط روش پد

نرم کن آنیونیک:

نرم کن های آنیونی از طریق تراکم اسیدهای چرب تولید می شوند و پایه آن ها عمدتا آلکیل سولفات ها می باشند. در شرایط آب سخت و محیط اسیدی ناپایدار هستند.  خاصیت آنتی استاتیکی این دسته نسبت به خاصیت نرم کنندگی آن بیش تر است.

مزایا:

مقاومت حرارتی بالا

عدم تمایل به زرد شدن در دماهای بالا

معایب:

نرمی کمتر نسبت به سایر دسته ها

ماندگاری محدود در برابر شستشو

ناسازگار با رزین

نقطه ابری شدن

نرم کن های کاتیونیک:

پایه آن ها عمدتا نمک های  آمونیوم 4 ظرفیتی، آمینو استرها و آمینو آمیدها هستند. این دسته برای انواع الیاف مناسب و همچنین از طریق رمق کشی در محیط اسیدی (pH 4-5) نیز قابل استفاده هستند. در صورت وجود رنگزای مستقیم و یا راکتیو در حمام می توانند باعث تغییر تن رنگ شوند و همچنین ممکن است ثبات نوری پایینی داشته باشند.

مزایا:

نرمی بیشتر نسبت به دو دسته قبل

دوام شست و شویی بالا

ایجاد خاصیت آنتی استاتیک

مناسب برای هرگونه روش اجرایی

سازگار با رزین

معایب:

ایجاد زردی در حرارت های بالا

امکان تغییر شید رنگی رنگزا

ثبات نوری پایین

ایجاد مشکل زیست محیطی ( از طریق سولفونه کردن پساب و یا اعمال رسوب با استفاده از ترکیبات آنیونی قابل حل است.)

نرم کن های کاتیونیک به عنوان بهترین نرم کن ها در نظر گرفته می شوند و از نظر معقول ماندگاری خوبی دارند. می توانند از طریق رمق کشی بر تمام الیاف،  با یک L:G بالا اعمال شوند.  یک سطح آبگریز دارند که گروه آبگریز آن ها به دور از سطح لیف است. معمولاً با محصولات آنیونی سازگار نیستند.

شرکت دانش بنیان شیمیایی سلیس با بیش از 30 سال سابقه تولید کننده انواع مواد تعاونی نساجی می باشد. جهت دریافت دیتاشیت و نمونه و یا اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.