منسوجات بی‌بافت

منسوجات بی‌بافت

منسوجات بی بافت به پارچه هایی که فاقد تار و پود هستند گفته میشود. این منسوجات بدون فرایند بافندگی تولید میشوند یعنی فرآیند اتصال رشته ها از طریق عملیات های مختلف مکانیکی، شیمیایی و حرارتی انجام میگیرد.

ابتدایی ترین و رایج ترین گونه از محصولات صنعت منسوجات بی بافت نمد می باشد.

موکت ها، کاغذ، دستمال کاغذی، انواع دیوارپوش‌ها و عایق ها نظیر ایزوگام، پارچه های اسپان باند، پد های بهداشتی، قسمت جاذب پوشک بچه و…. از دیگر محصولات صنعت بی بافت به شمار می آیند.

مهمترین کاربرد این صنعت در بهداشت و درمان است که لباسهای بیمارستانی، پدها، ست های جراحی ، چسب زخم ها، باند و گاز و … را شامل میگردد.

فرآیند تولید منسوجات بی بافت

مراحل تولید منسوجات بی بافت شامل سه مرحله است:

  • تشکیل لایه ای از رشته های الیاف یا فلامنت از مواد اولیه ای نظیر پلی استر و پلی پروپیلن
  • اتصال فلامنت ها با استفاده از روش های خاص به یکدیگر
  • ایجاد شبکه ای منظم به صورت تار عنکبوت از فلامینت های متصل که تشکیل یک لایه منسوج بی بافت را میدهند.

روش های تشکیل لایه:

سه روش جهت تشكيل لايه شبكه الياف وجود دارد كه عبارت است از:

  1.  سيستم drylaid همراه با كاردينگ يا در جريان هوا قرار دادن (air laying) به عنوان روشي براي تشكيل شبكه الياف.
  2. سيستم Wetlaid.
  3. سيستم بر مبناي پليمر كه شامل تكنيك هاي  Spunbonding يا Spunlaying يا Meltblown يا تكنيك پارچه هاي flashpun مي باشد.

به هر حال به منظور استحكام بخشي به لايه الياف (web) كه به خاطر فقدان نيروهاي اصطكاك لازم است، مي بايست الياف به يكديگر متصل شود. تثبيت لايه بعد از شكل گيري آن دومين مرحله در فرآيند توليد منسوج بي بافت است. عمليات تثبيت نقش عمده اي در ايجاد خواص نهايي پارچه دارد، بنابراين مي بايست حتي المقدور كاربرد نهايي منسوج در اين مرحله مورد توجه قرار گيرد.

روش های ایجاد اتصال:

  • روش مکانیکی (سوزن زنی)
  • روش حرارتی حرارتی (ترمو باندیگ)
  • روش شیمیایی (بوسیله مواد اتصال دهنده)
  • روش هیدروداینامیکی (درگیر سازی بوسیله آب که آن را اسپان لس مینامند)

روش سوزن زنی (needle punching):

در روش سوزن زنی یا needle-punching با استفاده از سوزن های خاص و ماشین مخصوص، الیاف در هم میروند و تشکیل یک لایی متراکم نمدی شکل را میدهند که در این روش تولید منسوج بی بافت با گرماژ پایین محدودیت دارد.

امتیازات اسپان لس (SPUNLACE):

· توانایی جذب رطوبت بالا

· نرمی و انعطاف

· عدم استفاده از مواد خارجی یا شیمیایی

· مقاومت کششی بالا در دو جهت طولی و عرضی

· طیف وسیع تولیدات

خواص منسوجات بی بافت

منسوجات بی بافت به صورت گسترده اي به شكل شبكه هاي تودرتوي الياف و يا رشته هاي درگير شده كه به صورت مكانيكي، حرارتي و يا شيميايي به هم چسبيده و متصل شده اند توليد و مصرف مي شوند. اين صفحات صاف و متخلخل بوده و مستقيماً از الياف جداگانه يا به صورت پلاستيك مذاب و يا لايه هاي نازك پلاستيك تشكيل شده اند. در اين گونه منسوجات هيچ گونه نخي توليد نمي شود، بلكه منسوجات نهايی مستقيماً از الياف يا لايه الياف گرفته مي شود و چون مرحله تبديل به نخ وجود ندارد، مرحله بافندگي نيز حذف مي گردد، در عوض مرحله تشكيل لايه (تار عنكبوتی) (web) و مرحله اتصال و پيوستگی (bonding) به فرآيند توليد اضافه مي گردد.

دوام پارچه هاي بی بافت می توانند به صورت يك بار مصرف و يا طولاني و بسيار بادوام باشد. پارچه هاي بی بافت داراي خواص و عملكردهاي ويژه اي مانند جذب و دفع مايعات، انعطاف پذيري (خاصيت ارتجاعي)، كش آمدن، نرمي، استحكام، دفع شعله، قابل شستشو بودن، جلوگيري از ورود باكتري ها (ماسك) و … مي باشند. تركيب اين خواص غالباً ضمن برقراري موازنه مناسب بين طول عمر محصول و هزينه هاي مربوطه، از نظر شكل ظاهري، دوام و ساختار نيز مشابه پارچه هاي بافته شده بوده و از نظر حجيم بودن مي تواند به اندازه ضخيم ترين لايه هاي مبل و لباس توليد شوند. پارچه هاي بی بافت در تركيب با ساير مواد طيف وسيعي از محصولات با خواص گوناگون را پديد مي آورند و به تنهايي در زمينه هاي پوشاك، وسايل و لوازم خانگي، بهداشتي، مهندسي،‌ كالاهاي صنعتي و مصرفي كاربرد دارند.

خواص منسوجات بی بافت و كاربردهاي آن

منسوجات بی بافت ما را احاطه كرده اند و همه از آنها استفاده مي كنيم اما به آن آگاهي نداريم. در حقيقت اين منسوجات اغلب از ديد ما مخفي هستند. مي توان اين منسوجات را طوري ساخت كه در صورت لزوم جاذب، قابل تنفس، قابل آويزش، مقاوم در برابر آتش، مانع حرارت و نور، قابل قالب گيري، نرم، پايدار، سخت، مقاوم در برابر برش و دافع حشرات باشد. اما به وضوح مشخص است كه امكان تركيب همه اين خواص (به ويژه خواص متضاد) در يك منسوج وجود ندارد. بنابراين كاربرد هر منسوج بي بافت چندمنظوره است. در زير به نمونه اي از اين كاربردها اشاره مي كنيم: 

از دلایل محبوبیت روز افزون پارچه های بی بافت:

  • تولید با حجم و سرعت بالا
  • قیمت بسیار نازل
  • بازیافت آسان
  • طیف وسیع محصولات قابل تولید

نمونه ای از کاربرد منسوجات بی بافت:

مهم‌ترین کاربرد این صنعت در بهداشت و درمان است که لباسهای بیمارستانی، پدها، ست‌های جراحی، زیر اندازها ، چسب زخم‌ها، ماسک ها ، باند و گاز وکاورهای لباس، کاورهای توالت فرنگی، را شامل میگردد.

در فرایند تولید منسوجات بی بافت استفاده از آنتی استاتیک ها از اهمیت ویژه ای در طی فرآیند برخوردار است. شرکت دانش بنیان شیمیایی سلیس تولید کننده انواع مواد تعاونی از جمله آنتی استاتیک مصرفی در این زمینه می باشد. جهت دریافت نمونه و یا کسب اطلاعات بیشتر به بخش “ارتباط با ما” مراجعه نمایید.