هر آن چه نیاز است در باره پارچه های پلی استر بدانید

 

Polyester

Fabric name

Polyethylene terephthalate, PET, microfiber

Fabric also known as

Polymers derived from fossil fuels or organic sources

Fabric composition

200-1,000

Fabric possible thread count variations

Very breathable

Fabric breathability

High

Moisture-wicking abilities

Medium

Heat retention abilities

Medium

Stretchability (give)

Medium

Prone to pilling/bubbling

United States

Country where fabric was first produced

China

Biggest exporting/producing country today

Cold, warm, or hot

Recommended washing temperatures

Shirts, pants, hoodies, dresses, jackets, underwear, socks, blankets, hats, sheets, rope, upholstery

Commonly used in

پارچه پلی‌استر چیست؟

پلی‌استر محصولی مصنوعی است که معمولاً از نفت حاصل می‌شود. پارچه حاصل از آن یکی از محبوب‌ترین پارچه‌های جهان است و از آن در هزاران کاربرد مختلف مصرفی و صنعتی استفاده می‌شود.

از نظر شیمیایی‌، پلی‌استر یک پلیمر است که در درجه اول از ترکیبات گروه عاملی استر تشکیل شده‌است. اکثر الیاف پلی استر از اتیلن ساخته شده‌اند که یکی از مواد تشکیل دهنده نفت است اما می توانند از منابع دیگر نیز بدست آیند.

در برخی از کاربردها‌، پلی‌استر ممکن است تنها ترکیب مورد استفاده در محصولات پوشاک باشد‌، اما در اکثر موارد پلی‌استر را با پنبه مخلوط و استفاده می‌کنند.  استفاده از پلی استر در پوشاک از طرفی هزینه‌های تولید و اما از طرف دیگر راحتی لباس را نیز کاهش می‌دهد.

پلی استر هنگامی که با پنبه مخلوط می‌شود‌، جمع شدگی‌، دوام و مشخصات چین و چروکی این الیاف طبیعی را که به طور گسترده تولید میگردد، بهبود می‌بخشد. پارچه پلی‌استر در برابر شرایط محیطی بسیار مقاوم است‌، که آن را برای استفاده طولانی مدت در کاربردهای بیرونی ایده‌آل می‌کند.

پارچه‌ای که اکنون به عنوان پلی‌استر می‌شناسیم صعود خود را به سمت نقش حیاتی فعلی خود در اقتصاد معاصر در سال 1926 با عنوان تریلن آغاز کرد.

الیاف پلی استر در اصل برای مصرف انبوه توسط شرکت DuPont ساخته شد‌، که همچنین الیاف مصنوعی محبوب دیگری مانند نایلون را تولید کرد. در طول جنگ جهانی دوم‌، قدرت‌های متفقین بیشتر نیاز به الیاف برای چترها و سایر مواد جنگی پیدا کردند و بعد از جنگ‌، DuPont و سایر شرکت‌های آمریکایی بازار جدیدی برای مصرف مواد مصنوعی خود در چارچوب رونق اقتصادی پس از جنگ پیدا کردند.

در ابتدا‌، مصرف کنندگان نسبت به بهبود مشخصات دوام پلی استر نسبت به الیاف طبیعی مشتاق بودند و این مزایا هنوز هم معتبر هستند. با این حال‌، در دهه‌های اخیر‌، تأثیرات زیست محیطی مضر این الیاف مصنوعی با جزئیات زیادی آشکار شده‌است و موضع مصرف کننده نسبت به پلی‌استر به طور قابل توجهی تغییر کرده‌است.

با این وجود، پلی استر همچنان یکی از پارچه‌های پرمصرف در جهان است و یافتن پوشاک مصرفی که حداقل حاوی درصدی از الیاف پلی‌استر نباشد‌، دشوار است. پوششی که حاوی پلی‌استر باشد‌، در گرمای شدید ذوب می شود‌، در حالی که اکثر الیاف طبیعی نیم سوز و زغال می گردند. الیاف مذاب می توانند صدمات جسمی جبران ناپذیری ایجاد کنند.

پارچه پلی‌استر چگونه ساخته می شود؟

فرآیندهای تولیدی مورد استفاده برای ساخت پلی@استر ممکن است بسته به نوع پلی استر ساخته شده متفاوت باشد:

اتیلن پلی‌استر

پلی اتیلن ترفتالات (PET) متداولترین نوع الیاف پلی‌استر است. جز اصلی PET، اتیلن مشتق شده از نفت است و در روند ایجاد الیاف پلی‌‌استر ، اتیلن به عنوان پلیمری عمل می کند که با سایر مواد شیمیایی در تعامل است و یک ترکیب لیفی پایدار ایجاد می کند.

برای ساخت الیاف PET چهار روش وجود دارد و روند تولید پلی استر بسته به اینکه از کدام روش استفاده شود کمی متفاوت است:

  1. ممتد (فیلامنت):

    فیلامنت های پلی‌استر، الیاف مداوم هستند و این الیاف پارچه های هموار و نرم تولید می کنند. در ریسندگی الیاف فیلامنتی پلی@استر مهم است که از آنتی استاتیک استفاده گردد. شرکت دانش بنیان شیمیایی سلیس با بیش از 30 سال سابقه تولید کننده انواع مواد تعاونی نساجی از جمله آنتی استاتیک ها می باشد. جهت دریافت دیتاشیت و نمونه و یا اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

  2. منقطع (استیپل):

    پلی استر استیپل مانند استیپل هایی هستند که برای ساختن نخ پنبه ای استفاده می شود و مانند استیپل های پنبه ای، استیپل های پلی‌استر به مواد نخ مانند ریسیده می شوند. در ریسندگی الیاف استیپل پلی استر مهم است که از اسپین فینیش مخصوص الیاف استیپل استفاده گردد. شرکت دانش بنیان شیمیایی سلیس با بیش از 30 سال سابقه تولید کننده انواع مواد تعاونی نساجی از جمله اسپین فینیش مخصوص الیاف استیپل می باشد. جهت دریافت دیتاشیت و نمونه و یا اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

  3. طنابی (Tow):

    پلی استر طنابی مانند فیلامنت پلی‌استر است، اما با این تفاوت که فیلامنت ها  به صورت شل کنار هم چیده شده اند.

  4.  Fiberfill:

    از فیلامنت های پیوسته پلی‌استر تشکیل شده است، اما این فیلامنت ها به طور خاص طوری تولید می شوند تا بیشترین حجم ممکن را برای تولید محصولات حجیم مانند بالش و … داشته باشند.

  5. POY: 

    برخی از الیاف پلی‌استر با استفاده از فرآیند ذوب ریسی و فرآند های مکمل بعدی به ساختار های نیمه آرایش یافته تبدیل می گردند. شرکت دانش بنیان شیمیایی سلیس با بیش از 30 سال سابقه تولید کننده انواع مواد تعاونی نساجی از جمله اسپین فینیش مخصوص الیاف POY می باشد. جهت دریافت دیتاشیت و نمونه و یا اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

روند ایجاد الیاف پلی استر با واکنش اتیلن گلیکول با دی متیل ترفتالات در حرارت زیاد آغاز می شود. این واکنش منجر به ایجاد یک مونومر شده و سپس دوباره با دی متیل ترفتالات واکنش داده و یک پلیمر ایجاد می گردد.

این پلیمر مذاب پلی‌استر به صورت نوارهای طولانی از محفظه واکنش خارج شده و به این نوارها اجازه داده می شوند تا خنک و خشک گردند و سپس آنها را به قطعات کوچک تقسیم می کنند. تراشه های حاصل مجدداً ذوب شده و ماده ای عسلی مانند ایجاد می کنند که از طریق مخزن دوار برای تولید الیاف خارج می شوند.

بسته به اینکه کدام یک از چهار نوع توضیح داده شده مورد نظر هستند، رشته های پلی استر حاصل ممکن است بریده یا با مواد شیمیایی مختلف واکنش داده شوند تا نتیجه نهایی حاصل گردد. در بیشتر مصارف، الیاف پلی‌استر قبل از رنگرزی یا قرار گرفتن در معرض سایر فرآیندهای پس از تولید، به صورت نخ ریسیده می شوند.

پلی استر PCDT

روند ایجاد پلی استر PCDT مشابه فرآیند ایجاد پلی استر PET است، اما این نوع پلی‌استر ساختار شیمیایی متفاوتی دارد. در حالی که PCDT همچنین متشکل از اتیلن گلیکول است که با دی متیل ترفتالات واکنش نشان می دهد، اما از فرایندهای مختلف تولید برای ایجاد این دو استفاده می شود.

پلی استر گیاهی

اکثر انواع پلی استرهای گیاهی نیز از اتیلن گلیکول واکنش داده شده با دی متیل ترفتالات ساخته می شوند. در حالی که منبع اتیلن مورد استفاده در پلی‌استر PET و PCDT نفت است، با این حال، تولید کنندگان پلی‌استر گیاهی به جای آن از منابع اتیلن طبیعی مانند نیشکر استفاده می کنند.

پارچه پلی استر چگونه استفاده می شود؟

مهم است که تشخیص دهیم PET مورد استفاده برای ساخت پارچه پلی استر همان نوع پلاستیک پایه نفتی است که برای ساخت بسیاری از محصولات مصرفی مصنوعی که در زندگی روزمره ما استفاده می شود، استفاده می گردد. به عنوان مثال، از این پلاستیک برای ساخت ظروف غذا، بطری های آب و انواع دیگر محصولات صنعتی و مصرفی استفاده می شود.

از PET به عنوان الیاف مصصرفی در پارچه پلی استر ، در صدها کاربرد مختلف مصرف کننده استفاده می شود. به طور سنتی ، PET به عنوان جایگزینی برای پنبه استفاده و در برخی از کاربردها ، ممکن است به عنوان جایگزینی مناسب برای سایر الیاف طبیعی مانند پشم و ابریشم نیز باشد.

اساساً ، هر چیز ساخته شده از پنبه را می توان با پلی استر نیز ساخت. از پیراهن و شلوار روزمره گرفته تا لباس شب پر زرق و برق و … .

علاوه بر این، تولید کنندگان همچنین از پلی استر برای تولید مصارف خانگی مختلف استفاده می کنند. به طور خاص، نوعی از پلی‌استر به نام میکروفیبر در دسته لوازم خانگی حمام و آشپزخانه برجسته شده است. مصرف کنندگان برای نرمی و جذب میکروفیبر در کاربردهایی مانند حوله های حمام، حوله های صورت و حوله های آشپزخانه ارزش قائل هستند. تولید کنندگان همچنین می توانند از پلی استر برای ساخت وسایل خانگی مانند پتو، فرش، روکش مبلمان و پرده استفاده کنند.

پارچه پلی استر ممکن است به عنوان بالشتک برای صندلی ها  مبل ها و بالش ها مورد استفاده قرار گیرد و به دلیل مقاومت قابل توجه در برابر لک این ماده، بسیاری از والدین و صاحبان حیوانات خانگی محصولات پلی‌استر را ترجیح می دهند. از کاربردهای صنعتی پلی استر می توان به نمایشگرهای LCD ، فیلم هولوگرافی، قایق و بطری اشاره کرد.

پارچه پلی استر کجا تولید می شود؟

طبق یک تحقیق در سال 2006 ، چین بزرگترین تولید کننده الیاف پلی استر است. چین همچنین بزرگترین بازار پلی‌استر جهان است که این کشور را به قطب صنعت بین المللی پلی‌استر تبدیل می کند.

تایوان، کره، هند، ژاپن و اندونزی نیز تولید کنندگان عمده پلی‌استر هستند. پس از تولید الیاف پلی‌استر در چین و سایر کشورهای آسیایی، محصول نهایی عمدتا در آسیا باقی می مانند تا از آن ها به عنوان پوشاک و سایر مواد مصرفی مبتنی بر پلی‌استر استفاده شود. سپس این محصولات نهایی پلی استر به کشورهای مختلف در جهان غرب و فراتر از آن صادر می شود.

پارچه پلی استر چقدر هزینه می برد؟

قیمت فعلی الیاف پلی استر خام تقریبا هر دلار برای هر پوند (هر یک پوند معادل 453.6 گرم می باشد) است، اما این قیمت روزانه افزایش و کاهش می یابد. حتی با توجه به نوسانات جزئی، پلی استر همچنان یکی از ارزان ترین محصولات نساجی در جهان است و این عامل به محبوبیت جهانی آن کمک زیادی می کند.

هنگامی که تولیدکنندگان پلی‌استر را به پارچه تبدیل می کنند، قیمت آن تقریباً به 10 دلار در هر یارد (هر یک یارد معادل 0.9144 متر می باشد) افزایش می یابد. سپس تولید کنندگان پوشاک و سایر مواد مصرفی پلی استر، این پارچه را به محصولات نهایی تبدیل می کنند و این محصولات برای مصرف کننده به بازار عرضه می شود.

در حالی که اختلاف قیمت بین پلی استر و سایر پارچه ها با رسیدن این پارچه به بازار مصرف به طور قابل توجهی برابر می شود، قیمت های پایین جهانی پلی‌استر به طور سنتی به محبوبیت کلی این الیاف در کاربردهای پوشاک کمک می کند. درست است که ادامه مقرون به صرفه بودن پلی استر، قیمت پوشاک را پایین می آورد، اما همچنین مصرف کنندگان را از استفاده از الیاف طبیعی با اثرات زیست محیطی کم تر مضر باز می دارد.

انواع مختلف پارچه پلی استر چیست؟

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد پارچه پلی‌استر ، یادگیری جزئیات بیشتر در مورد سه نوع عمده این پارچه مهم است:

  1. اتیلن پلی استر

اتیلن پلی استر که با نام PET نیز شناخته می شود، محبوب ترین نوع پلی استر در بازار است. در بیشتر زمینه ها، کلمه “پلی استر” مترادف با “PET” است حتی اگر انواع دیگر پلی‌استر وجود داشته باشد.

  1. پلی استر گیاهی

مزیت اصلی پلی استر گیاهی تجزیه بیولوژیکی این پارچه است. گرچه ساخت پلی‌استر گیاهی هزینه بیشتری دارد و ممکن است دوام آن از معادل های نساجی PET یا PCDT کمتر باشد.

  1. پلی استر PCDT

در حالی که پلی استر PCDT به اندازه پلی‌استر PET محبوب نیست، اما از خاصیت الاستیک بیشتری برخوردار است که آن را برای کاربردهای خاص ایده آل می کند. دوام پلی‌استر PCDT نسبت به پلی استر PET نیز بیشتر است، بنابراین این پارچه اغلب برای کاربردهای سنگین مانند تودوزی و پرده ترجیح داده می شود.

پارچه پلی استر چگونه بر محیط  زیست تأثیر می گذارد؟

پلی استر به طور کلی تأثیر منفی بر محیط زیست دارد. این پارچه از تولید تا استفاده و حتی تا دور ریز آن، به طور کلی در هر مرحله از چرخه استفاده، تأثیرات ناخوشایندی بر محیط زیست دارد.

برای تهیه مواد اولیه مورد استفاده در تولید پلی استر، تهیه سوخت های فسیلی، که منابع محدودی هستند، ضروری است. روند تصفیه روغن خام به نفت سموم مختلفی را در محیط وارد می کند که می تواند به موجودات زنده چه در آب و چه در خشکی آسیب برساند.

هنگامی که پالایشگاه ها نفت تولید کردند، برای تولید اتیلن مورد استفاده برای تولید پلی استر، فرآیندهای تصفیه بیشتری لازم است. این فرآیندهای استخراج با تولید ضایعات شیمیایی همراه است و سموم بیشتری را به محیط وارد می کند.

روند تبدیل اتیلن به الیاف پلی اتیلن ترفتالات، محصولات فرعی مصنوعی مضرتری تولید می کند و همچنین رنگ ها و فرآیندهای تصفیه شده توسط تولید کنندگان پارچه های پلی استر نیز ممکن است به محیط اطراف راه پیدا کرده و اکوسیستم های منطقه را مسموم کنند.

اثرات مضر زیست محیطی پلی‌استر همچنان ادامه دارد زیرا این پارچه به بازار مصرف راه پیدا می کند. طبق یک تحقیق پیشگامانه در سال 2014 ، شستن پارچه های پلی‌استر با دست یا در ماشین لباسشویی میکرو الیاف مصنوعی ریز را در منبع آب آزاد می کند.

در حالی که مشخص شد پارچه اکریلیک بدترین عامل از نظر آلودگی میکرو الیاف است، پلی استر در رتبه دوم قرار گرفت. آلودگی میکرو الیاف در آب به سلامت زندگی دریایی آسیب می رساند و همچنین آب آشامیدنی را در نقاط مختلف جهان آلوده می کند.

مانند سایر محصولات، مصرف کنندگان به ناچار لباس های پلی‌استر خود را  نیز دور می اندازند. برخلاف الیاف قابل تجزیه مانند پشم، پنبه یا ابریشم، پلی‌استر به طور طبیعی در محیط تخریب نمی شود. در حالی که نمی توان دقیقاً دانست که چه مدت پلی‌استر قبل از تخریب در اکوسیستم های زمین باقی خواهد ماند، اما همه دانشمندان محیط زیست اتفاق نظر دارند که پارچه های مصنوعی مانند پلی استر به دلیل شرایط محیطی طبیعی ممکن است قرن ها طول بکشد تا تجزیه شوند.

به طور کلی، پلی‌استر در هر مرحله از تولید به محیط زیست آسیب می رساند، و به طور حتم در اکوسیستم های جهان تجمع می یابد و هیچ روش قابل قبولی برای حذف آن وجود ندارد. به نظر می رسد ظهور الیاف پلی استر گیاهی گامی در جهت معکوس کردن این وضعیت ناخوشایند باشد، اما مشخص نیست که آیا جایگزینی آن با PET با پایه نفتی برای کاهش اثرات آلاینده پلی‌استر در بازار نساجی به اندازه کافی امکان پذیر است یا خیر.

گواهینامه های موجود برای پارچه پلی استر:

پارچه پلی‌استر ممکن است برای انواع گواهینامه ها واجد شرایط باشد و پلی‌استر بازیافتی نسبت به اشکال جدید این پارچه واجد شرایط دریافت گواهینامه است. به عنوان مثال، OEKO-TEX برای برخی از پارچه های پلی‌استر گواهینامه استاندارد 100 خود را ارائه می دهد و استاندارد جهانی بازیافت (GRS) ، پلیاستر بازیافت شده را تایید می کند.

سازمان های دیگری مانند Intertek نیز پارچه PET بازیافت شده را تأیید می کنند. از آنجا که پلی‌استر یک پارچه مصنوعی است، مجاز به صدور گواهینامه آلی نیست. حتی انواع پلی‌استرهای گیاهی نیز چنین مراحل شیمیایی قابل توجهی را طی کرده اند که در آخر وضعیت آلی مواد اصلی گیاه بی ربط خواهد شد.