هر آن چه نیاز است در باره پارچه های پنبه ای بدانید

Cotton

Fabric name

Pima cotton, Egyptian cotton, Supima cotton

Fabric also known as

Organic fibers from the seeds of the cotton plant

Fabric composition

100, 200, 300, 600, up to 2,000

Fabric possible thread count variations

Very breathable

Fabric breathability

High

Moisture-wicking abilities

Medium

Heat retention abilities

Medium

Stretchability (give)

High

Prone to pilling/bubbling

Ancient India

Country where fabric was first produced

India

Biggest exporting/producing country today

Medium or high

Recommended washing temperatures

Shirts, dresses, blouses, underwear, socks, sweaters, sheets, blankets, bags, jeans, skirts

Commonly used in

 

پارچه پنبه ای چیست؟

پارچه پنبه ای یکی از متداول ترین انواع پارچه در جهان است. این منسوج از نظر شیمیایی ارگانیک است، به این معنا که هیچ ترکیب مصنوعی ندارد. پارچه پنبه ای از الیاف اطراف دانه های گیاهان پنبه گرفته می شود که پس از بلوغ بذرها به صورت گرد و کرکی ظاهر می شوند.                                                                                               

پارچه پنبه ای، به دلیل تنفس پذیری و سبک بودن، دارای ارزش بالاییاست. به علاوه پارچه پنبه ای بسیار نرم است و به دلیل ویژگی های حفظ گرمایی که دارد، آن را چیزی شبیه به مخلوطی از ابریشم و پشم می کند.

در حالی که پنبه دوام بیشتری نسبت به ابریشم دارد اما دوام آن نسبت به پشم کمتر  و این پارچه نسبتاً مستعد پیلینگ و پارگی است. با این وجود ، پنبه همچنان یکی از محبوب ترین و پرمصرف ترین پارچه ها در جهان است. این منسوج از مقاومت کششی نسبتاً بالایی برخوردار است و رنگ طبیعی آن سفید یا کمی مایل به زرد است.

پنبه جاذب آب است ، اما به سرعت خشک  می شود. می توان پنبه را در حرارت بالا شست و این پارچه به خوبی روی بدن میشیند. با این حال ، پارچه پنبه ای نسبتاً مستعد چین و چروک است و در صورت شستشو ، جمع می شود مگر اینکه پیش آماده ساز گردد.

پارچه پنبه ای چگونه ساخته می شود؟

تولید کنندگان پارچه پنبه ای این منسوجات را از غوزه پنبه تهیه می کنند. در حالی که بذرهای پنبه کاملاً ریز هستند، لاله هایی که آنها را محاصره می کنند می توانند از انتهای انگشت شست بزرگتر باشند.

تولید پنبه در بهار و هنگامی که بذر پنبه کاشته می شود، آغاز می گردد. در بیشتر موارد ، ماشین های خودکار بطور همزمان بذر پنبه را در 10 ردیف یا بیشتر می کارند. نهال ها تقریباً در عرض هفت روز بیرون می آیند.

قبل از برداشت ماشین آلات ، کارگران انسانی معمولاً به برگ زدایی که فرآیند از بین بردن برگها از گیاهان پنبه است ، احتیاج دارند. در مرحله بعدی ، یک دستگاه واحد مقدار پنبه ای را که 50 نفر می توانستند بچیند ، برداشت می کند ، و همین دستگاه آلاینده های زیادی را از الیاف پنبه پاک می کند و به شکل بسته ها درمی آورد.

پنبه پس از تمیز شدن به حدی که از الیاف پنبه خالص و بدون هیچ گونه دانه و زباله تشکیل شده باشد ، به یک مرکز تولید نساجی منتقل می شود. در این تاسیسات ، پنبه خام ، جهت تبدیل الیاف پنبه به رشته های طولانی، کارد می شود. سپس ، این الیاف جهت تولید نخ به سیستم های ریسندگی انتقال می یابند. نخ پنبه ای حاصل ممکن است تحت انواع روشهای شیمیایی قرار گیرد و رنگ شود.

پارچه پنبه ای چگونه استفاده می شود؟

تقریباً 75 درصد محصولات پوشاک جهان حاوی حداقل مقداری پنبه هستند. از نظر میزان مصرف، پنبه پرکاربردترین الیاف نساجی در جهان است و تولیدکنندگان می توانند با عملیات ریسندگی، این پارچه را به تعداد بیشماری از انواع مختلف محصولات تبدیل کنند.

به عنوان مثال، اکثر تی شرت ها حداقل مقداری پنبه دارند و شلوار های جین آبی 100 درصد پنبه هستند. از این پارچه در تهیه روپوش، حوله حمام، روتختی، پتو و لحاف نیز استفاده می شود. حتی ممکن است تولیدکنندگان از پنبه برای ساخت پرده، و انواع دیگر تزئینات منزل استفاده کنند.

از آنجا که پنبه بسیار تنفس پذیر و جاذب آب است ، معمولاً از آن برای تهیه لباس در هوای گرم استفاده می شود. نرمی و لطافت آن گزینه مناسبی برای لباس رسمی و تجاری است .

تولیدکنندگان از پنبه برای تهیه لوازم پزشکی، نخ صنعتی و برزنت نیز استفاده می کنند. به طور خلاصه، می توان از پنبه برای ساخت هر نوع پارچه برای مصارف خانگی یا صنعتی استفاده کرد.

پارچه پنبه ای کجا تولید می شود؟

هند و چین اغلب به عنوان بزرگترین تولید کننده پنبه در جهان شناخته می شوند. هند بین سال های 2017 و 2018 توانست با تولید 6 میلیون و 205 هزار تن پنبه از رقیب خود در آسیای شرقی پیشی گیرد. برای مقایسه ، چین 5،987،000 تن الیاف پنبه در همین مدت تولید کرد.

ایالات متحده با 4،555،000 تن، بزرگترین تولید کننده پنبه در رتبه بعدی است. در حالی که این سه کشور اکثریت عمده پنبه جهان را تولید می کنند، کشورهای دیگر مانند برزیل، پاکستان و استرالیا به طور مداوم بیش از 1 میلیون تن از این الیاف را در سال تولید می کنند.

هزینه تولید پارچه پنبه ای؟

در حال حاضر و به طور تقریبی قیمت هر پوند پنبه خام 0.75 دلار است. با این حال، این قیمت ها دائماً تغییر می کنند. هزینه پنبه به محض اینکه تولید کننده آن را به صورت نخ در می آورد، به طور قابل توجهی بیش تر می گردد و با تبدیل این الیاف به محصول نهایی، قیمت آن مجدد افزایش می یابد.

در مقایسه با سایر الیاف، پنبه یکی از حداقل ها در لیست گرانترین الیاف نساجی در جهان است که این امر به محبوبیت آن کمک کرده است. با این حال، ارزان ترین پنبه، پنبه ای است که به طور پایدار تولید نشده است و انواع بهتر پنبه هزینه بالاتری برای تولید دارند.

به عنوان مثال، پنبه استیپل-بلند به طور قابل توجهی گران تر از اسیپل-کوتاه است. نمونه هایی از پنبه استیپل-بلند شامل پنبه مصری و پنبه پیما است. هزینه تولید این نوع پنبه برای تولیدکنندگان و همچنین در سطح مصرف کننده بیشتر است.

انواع مختلف پارچه پنبه:

چهار گونه مشخص از پنبه وجود دارد که برای ساخت پارچه پنبه ای استفاده می شوند. علاوه بر این، چندین نوع پارچه پنبه ای وجود دارد که از این گونه های گیاهی ساخته می شوند:

انواع گیاهان پنبه ای

  1. Gossypium hirsutum

این نوع پنبه پرمصرف ترین نوع این محصول نساجی است. 90 درصد تولید پنبه در جهان را تشکیل می دهد و بومی آمریکای مرکزی و کشورهای اطراف دریای کارائیب است.

در طول سال ها، بازرگانان این نوع پنبه را تقریباً به هر نقطه در سراسر جهان صادر کرده اند و تقریباً در هر آب و هوایی رشد می کند. Gossypium hirsutum الیاف پنبه ای استیپل-کوتاه (SS) است ، به این معنی که از کیفیت بالایی مانند سایر اشکال این الیاف نساجی برخوردار نیست.

  1. Gossypium barbadense

Gossypium barbadense یک نوع پنبه استیپل-بسیاربلند (ELS) است، به این معنی که از الیاف پنبه طولانی تری تشکیل شده است که پارچه های نرم و لوکس تری راتولید می کند. این نوع پنبه 8 درصد از تولید پنبه در جهان را تشکیل می دهد و به طور قابل توجهی گران تر از Gossypium hirsutum است.

این نوع پنبه ELS بومی آمریکای جنوبی است و به مکان های مختلفی در سراسر جهان صادر شده است. به عنوان مثال، پنبه پیما نوعی Gossypium barbadense است و تولیدکنندگان این نوع پنبه را در چین، هند و سایر کشورهای خارجی می کارند.

  1. Gossypium arboretum

این نوع پنبه کمتر از 2 درصد از تولید جهانی را تشکیل می دهد.

  1. Gossypium herbaceum

این نوع الیاف که به پنبه Levant نیز معروف است، بومی آفریقا و عربستان است و کمتر از 2 درصد در کشت جهانی پنبه نقش دارد.

انواع پارچه پنبه ای

  1. پنبه استیپل-کوتاه

پنبه استیپل-کوتاه (SS) هر نوع پنبه ای است که از الیافی با طول حداکثر 1.125 اینچ تشکیل شده است. گرچه این نوع پنبه برای استفاده روزمره بسیار مناسب است، اما به اندازه انواع دیگر پنبه نرم نیست.

  1. پنبه استیپل-بلند

پنبه استیپل-بلند (LS) هر نوع پنبه است که از الیافی با طول 1.125 تا 1.25 اینچ تشکیل شده است. این نوع پنبه تا حدودی لوکس تر از پنبه SS است.

  1. پنبه استیپل- بسیار بلند

پنبه استیپل- بسیار بلند (ELS) هر نوع پنبه ای است که از الیافی با طول بیش از 1.25 اینچ تشکیل شده است. پنبه ELS لوکس ترین و نرم ترین نوع پنبه موجود است.

  1. پنبه مصری

پنبه مصری اصطلاحی است که به اشکال خاصی از پنبه LS یا ELS اشاره دارد. به عنوان مثال پنبه Giza 45 بیش از 45 میلی متر (1.77 اینچ) طول دارد که آن را به یکی از طولانی ترین و لوکس ترین انواع پنبه موجود تبدیل می کند.

  1. پنبه پیما

پنبه پیما نوعی پنبه ELS است که از طریق مشارکت دولت ایالات متحده و سرخپوستان پیما در اوایل قرن 20 ایجاد شد و به عنوان یکی از بادوام ترین انواع پنبه در نظر گرفته می شود.

  1. پنبه سوپیما

پنبه سوپیما نوعی پنبه پیما است که از برکت انجمن سوپیمای آمریکا (ASA) برخوردار شده است. پنبه پیما به عنوان “سوپیما” در نظر گرفته می شود و فقط با روش های کشت ارگانیک در ایالات متحده قابل پرورش است.

پارچه پنبه ای چگونه بر محیط تأثیر می گذارد؟

تولید پنبه ذاتاً بر محیط زیست تأثیرگذار نیست. از آنجا که این نوع منسوجات یک الیاف طبیعی است، زیست تخریب پذیر است و راه های آب را پر نمی کند و به اشکال دیگر آلودگی کمک نمی کند.

با این حال، شیوه هایی که تولیدکنندگان برای تهیه  استفاده می کنند ممکن است برای محیط زیست مضر باشد. کشت این محصول به مقدار زیادی آب نیاز دارد و تولید این منسوجات همچنین ممکن است باعث تغییر کاربری زمین شود.

از آنجا که بیشتر تولیدکنندگان بر روی بیشترین میزان تولید الیاف با کمترین هزینه تمرکز دارند، از زمینی که برای کشت استفاده می کنند به درستی مراقبت نمی کنند. در نتیجه، کشت پنبه غالباً سبب تخریب خاک می گردد.

اکثر تولیدکنندگان در سراسر دنیا برای پرورش محصولات خود به محصولات شیمیایی مانند سموم دفع آفات و کودها متوسل می شوند. این مواد شیمیایی مضر به آبهای اطراف راه میابند، خاک را مسموم می کنند و در نهایت در غلظت های بالقوه خطرناک در محصولات نهایی وجود دارند.

کشت پنبه با استفاده از مواد آلی امکان پذیر است. فرآیندهای کشت ارگانیک هیچ گونه سموم دفع آفات و کودهای شیمیایی را شامل نمی شود، که اثرات زیست محیطی حاصل از تولید این الیاف نساجی را کاهش می دهد.

گواهینامه های موجود:

شرکت دانش بنیان شیمیایی سلیس با بیش از 30 سال سابقه تولید کننده انواع مواد تعاونی نساجی می باشد. جهت دریافت دیتاشیت و نمونه و یا اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

همچنین شرکت دانش بنیان شیمیایی سلیس تنها تولید کننده داخلی اسپین فینیش مخصوص الیاف POY می باشد. جهت دریافت دیتاشیت و نمونه و یا اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.