هر آن چه نیاز است در باره پارچه های مودال بدانید

 

Modal fabric

Fabric name

High-wet-modulus rayon, HWM rayon

Fabric also known as

Cellulose from trees and synthetic ingredients

Fabric composition

150-300

Fabric possible thread count variations

Very breathable

Fabric breathabilityn

High

Moisture-wicking abilities

Low

Heat retention abilities

High

Stretchability (give)

Low

Prone to pilling/bubbling

Japan

Country where fabric was first produced

China

Biggest exporting/producing country today

Cold

Recommended washing temperatures

Sportswear, underwear, T-shirts, bed sheets

Commonly used in

پارچه مودال چیست؟

پارچه مودال که به آن ریون HWM نیز گفته می شود، نوعی ریون است که معمولاً در منسوجات مصرفی استفاده می شود. این پارچه نیمه مصنوعی در نظر گرفته می شود، زیرا از ترکیبی از مواد آلی و مصنوعی ساخته شده است. مواد پایه مودال ریون سلولز درختان چوب سخت مانند توس و بلوط است، اما این ماده خام گرفته شده از درختان، قبل از اینکه به الیاف قابل بافت تبدیل شود، یک فرایند ساخت پیچیده را پشت سر می گذارد.

این نسخه از ریون نشان دهنده تحول قابل توجهی در تاریخ تولید این پارچه است. فرم های ریون که در اواخر قرن نوزدهم تولید شد ، گران و بسیاری از آنها قابل اشتعال بودند. با توسعه ویسکوز ریون در اوایل قرن 20 ، اکثر هزینه ها و نگرانی های ایمنی در مورد ریون برطرف شد ، اما فرایند ساخت ویسکوز ریون بی دلیل پیچیده است و مقدار زیادی ضایعات تولید می کند.

مودال ریون برای اولین بار در سال 1951 در ژاپن ساخته شد و از بسیاری جهات ، این نوع از ریون  تقریباً شبیه با ویسکوز ریون است. با این حال ، از فرایند ساده تری برای مودال استفاده می شود که به اندازه ویسکوز ریون ضایعات تولید نمی کند. بسیاری از مصرف کنندگان تفاوت قابل توجهی در زیردست مودال ریون نسبت به ویسکوز ریون، قائل می شوند.

به طور کلی ، مودال ریون سبک تر از ویسکوز ریون و همچنین دارای قابلیت تنفس بیشتری است، که باعث محبوبیت این پارچه در لباس های ورزشی شده است. این نوع از ریون نیز به دلیل داشتن پروفیل رطوبت بالا ، پارچه ای محبوب برای ملحفه است. در مقایسه با پنبه ، مودال ریون بسیار مقاوم در برابر پیلینگ است.

رقیب اصلی مودال ریون در بازار مصرف ، لیوسل است که یک شکل کاملاً ارگانیک است. با توجه به توسعه پارچه مودال ، تولید ویسکوز ریون در سراسر جهان متوقف شده است. تولید این نوع پارچه به طور کلی ارزان تر از ویسکوز است و کاهش تعداد مراحل لازم برای تولید آن تأثیر مخرب محیطی این پارچه را کمتر برجسته می کند.

 مصرف کنندگان و تولید کنندگان منسوجات باید توجه کنند که مودال ریون به طور ذاتی پایدار یا سازگار با محیط زیست نیست، بلکه ساخت این محصول در شرایط خاص پایدار است و این تولیدکنندگان هستند که می توانند فرایندهای تولید این پارچه را طوری پیش ببرند که پایدار و دوست دار محیط زیست باشد یا نباشد.

 

پارچه مودال چگونه ساخته می شود؟

فرآیند ساخت پارچه مودال بسیار شبیه فرآیندی است که برای ساخت ویسکوز ریون استفاده می شود. اساساً ، پارچه مودال به روزرسانی ویسکوز ریون است که برخی از مضرترین جنبه های تولید آن  از بین رفته است. اکثر مصرف کنندگان و تولیدکنندگان نیز بر این عقیده اند که مودال ریون از لحاظ ساختاری نسبت به ویسکوز برتری دارد.

در فرایند تولید مدال غلظتهای بسیار کمتری از هیدروکسید سدیم  نسبت به ویسکوز ریون استفاده می شود که منجر به تولید مواد زائد سمی کمتر می شود.

برخلافویسکوز ریون در تولید مودال مرحله زمان دادن حذف گردیده است و در عوض خرده های تولید شده مستقیماً در دی سولفید کربن غوطه ور می شوند که سبب می گردد خرده های سفید به ماده نارنجی بنام سدیم سلولز گزانتات تبدیل شوند. در این مرحله است که سلولز مشتق از درخت دیگر نمی تواند یک ماده کاملاً آلی محسوب شود.

سپس این سلولز گزانتات یک بار دیگر در سود سوز آور غوطه ور می شود تا محلول غلیظ ایجاد کند و این ماده غلیظ بلافاصله از طریق اسپینرت به الیاف تبدیل می شود. سپس این الیاف در اسید سولفوریک غوطه ور شده ، کشیده شده و به شکل نخ در می آیند. نخ حاصل را شسته ، سفید گری و آبکشی می کنند ، سپس خشک کرده و روی بوبین بارگذاری می کنند.

پارچه مودال چگونه استفاده می شود؟

این نوع ریون بیشتر به عنوان جایگزین ابریشم یا پنبه استفاده می شود. ریون در اصل به عنوان جایگزینی برای ابریشم ساخته شد. اشکال اولیه این ماده “ابریشم مصنوعی” نامیده می شد و قبل از کشف قابلیت اشتعال، در روسری ها و لباس شب بسیار محبوب بود.

پارچه مودال کجا تولید می شود؟

تولید کننده اصلی پارچه مودال در سراسر جهان Lenzing AG ، که یک غول نساجی است، می باشد. Lenzing AG در اروپا مستقر است، اما در سراسر جهان کارخانه دارد. بعنوان مثال، بزرگترین کارخانه های پارچه سازی این کمپانی در چین هستند.

انواع مختلفی از شرکت ها نیز مودال ریون ساخته و بیشتر این شرکت ها در چین مستقر هستند. در حالی که مودال ریون تولید شده در این کشور معمولاً از پارچه های مشابه ساخته شده در سایر مناطق ارزان ترند، اما دولت کمونیست چین در استانداردهای ضعیف ایمنی محیطی و محیط کار خود بسیار مشهور است. بنابراین با همکاری با شرکت های چینی ، احتمال کمک به تخریب محیط زیست و آسیب کارگران بسیار افزایش می یابد.

کشورهای دیگر که در آن ها این پارچه تولید می شود شامل هند، پاکستان، اندونزی، آلمان، اتریش و انگلستان می باشند. پارچه مودال به صورت محدود در ژاپن و ایالات متحده نیز می شود.

هزینه تولید پارچه مودال؟

پارچه مودال به طور کلی کمی گران تر از ویسکوز ریون ولی با هزینه لیوسل برابر است، که آن هم تقریباً با هزینه پنبه برابر است. این پارچه به طور قابل توجهی ارزان تر از ابریشم است، اما اغلب کمی از پارچه های کاملاً مصنوعی مانند نایلون و پلی استر گران تر است.

قیمت پارچه مودال بستگی زیادی به مراحل ساخت مورد استفاده و محل تولید پارچه دارد. گرچه ممکن است هزینه خرید مودال ریونی  که در کشورهای پیشرفته ساخته شده، بیشتر باشد، اما همچنین احتمال دارد که ریون ساخته شده در این کشورها به روشی پایدار و سالم تر تولید شده باشند.

علاوه بر این، تولیدکنندگان نامعتبر ممکن است برای پایین نگه داشتن هزینه ها ، فرایند تولید را کاهش دهند، اما با این کار ممکن است محصولی بی کیفیت یا مضر برای محیط زیست تولید گردد. بنابراین ، وقتی که صحبت از پارچه های مودال می شود ، همیشه ارزان تر،  بهتر نیست.

انواع مختلف پارچه مودال چیست؟

 

فقط یک نوع از مودال ریون وجود دارد ، اما این پارچه شباهت زیادی به انواع دیگر ریون دارد ، بنابراین تشخیص آن از سایر منسوجات از خانواده ریون ضروری است. برخی از نمونه های ریون که شبیه مودال هستند، عبارتند از:

این نوع از ریون اولین شکل از این منسوجات پایه سلولزی است که به تولید انبوه در جهان رسید. قبل از اختراع ویسکوز ریون ، تولید این پارچه گران بود ، اما اختراع فرآیند ویسکوز باعث شد کارخانه های سراسر جهان بتوانند این پارچه را بر اساس فرمول های ساده، دوباره تولید کنند.

ویسکوز ریون شباهت زیادی به مودال ریون دارد و باید آن را یک مدل  از مدل های قبلی مودال دانست. روند تولید ویسکوز ریون بسیار پیچیده است و فرآیندهای شیمیایی بیشتری را شامل می شود. بنابراین ، تولید ویسکوز ریون را باید برای محیط زیست و کارگران مضر تر دانست. در حالی که بسیاری از کارخانه ها همچنان به تولید ویسکوز ریون می پردازند ، برخی دیگر فرایندهای خود را برای تولید اشکال پیشرفته تر از این پارچه نیمه مصنوعی به روز کرده اند.

این مشتق ریون، فرم به روز شده دیگری از این پارچه است که دارای مزایای بی نظیری است. لیوسل تنها نوع ریون است که می تواند کاملاً آلی در نظر گرفته شود، زیرا سلولز مورد استفاده برای ساخت این پارچه در طول فرآیند تولید از نظر شیمیایی تغییر نمی کند.

روند تولید لیوسل از سیستم حلال حلقه بسته استفاده می کند، به این معنی که هیچ حلالی هدر نمی رود و به اکوسیستم وارد نمی شود.در حالی که حتی فرایند تولید مودال ریون نیز از سیستم حلالی استفاده می کند که پسماندهای شیمیایی را به محیط وارد می کند. تقریباً تمام لیوسل جهان توسط یک شرکت بین المللی اتریشی به نام Lenzing AG ساخته می شود.

پارچه مودال چگونه بر محیط تأثیر می گذارد؟

روند تولید پارچه مودال نسبت به فرآیند تولید ویسکوز ریون کمی سازگارتر با محیط زیست است. این مزیت زیست محیطی ناشی از استفاده از غلظتهای کم سود سوزآور می باشد، که برای حل و تصفیه سلولزی که برای ساخت این پارچه استفاده می شود، به کار می رود.

با این حال ، روند تولید پارچه مودال هنوز از مرحله ای به نام “زانتاسیون” استفاده می کند که شامل استفاده از دی سولفید کربن در طول تولید است. دی سولفید کربن یک نوروتوکسین بدنام است و از طریق هوا و آب آلوده ای که در طی فرآیند تولید ریون، تولید می شود ، به محیط وارد می گردد.

با ورود به اکوسیستم، دی سولفید کربن می تواند به حیوانات در مجاورت کارخانه یا ایستگاه زباله آسیب برساند و همچنین می تواند مشکلات پزشکی جدی در انسان ایجاد کند. افرادی که بیشتر در معرض دی سولفید کربن ساطع شده در طی فرآیند تولید ریون هستند، کارگرانی هستند که این پارچه را تولید می کنند. این کارگران ممکن است در اثر قرار گرفتن در معرض این ماده شیمیایی سمی ممکن است آسیب کبدی، آسیب کلیوی، کوری، روان پریشی، کما یا حتی مرگ را تجربه کنند.

در سالهای اخیر، تولیدکنندگان ریون گامهایی را برای کاهش تأثیر دی سولفید کربن بر کارگران و محیط زیست برداشته اند. به عنوان مثال ، دستگاه های شستشوی شیمیایی ممکن است در کارخانه ها نصب شوند و برخی از شرکت ها نیز ممکن است قبل از تماس دی سولفید کربن با کارگران یا اکوسیستم اطراف ، از ماشین های جذبی برای به دام انداختن آنها استفاده کنند.

بسته به مراحل کشت و برداشت که مورد استفاده قرار می گیرد، به دست آوردن سلولز جهت استفاده برای تولید ریون ممکن است یک روند پایدار از نظر محیط زیست باشد یا نباشد. بسیاری از تولیدکنندگان ریون فقط از سلولز درختانی استفاده می کنند که در خشکی کاشته شده اند و برای سایر موارد کشاورزی مناسب نیستند. انواع خاصی از چوب مانند بامبو نسبت به بقیه از نظر محیط زیست پایدارتر هستند.

با این حال، اکثریت قریب به اتفاق مواد درختی برداشت شده برای استفاده در ریون هدر می رود. فقط سلولز درختان برای ساخت این پارچه استفاده  و بقیه مواد درخت دور ریخته می شوند.

گواهینامه های مودال موجود:

شرکت دانش بنیان شیمیایی سلیس با بیش از 30 سال سابقه تولید کننده انواع مواد تعاونی نساجی می باشد. جهت دریافت دیتاشیت و نمونه و یا اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

همچنین شرکت دانش بنیان شیمیایی سلیس تنها تولید کننده داخلی اسپین فینیش مخصوص الیاف POY می باشد. جهت دریافت دیتاشیت و نمونه و یا اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.