هر آن چه نیاز است در باره پارچه های پلی پروپیلن بدانید

Polypropylene

Fabric name

Moplen, polypro, PP

Fabric also known as

Polypropylene polymer

Fabric composition

Very breathable

Fabric breathability

High

Moisture-wicking abilities

Medium

Heat retention abilities

High

Stretch ability (give)

Medium

Prone to pilling/bubbling

USA

Country where fabric was first produced

China

Biggest exporting/producing country today

Cold or cool

Recommended washing temperatures

Sportswear, cold weather undergarments, military wear, diapers, food packaging, ropes, tapes, backpacks, sunglasses, tote bags, drinking straws

Commonly used in

 

پارچه پلی پروپیلن چیست؟

پارچه پلی پروپیلن اصطلاحی است که برای توصیف هر محصول نساجی استفاده می شود که از پلیمر پروپیلن ترموپلاستیک ساخته شده باشد. این نوع پلاستیک بخشی از گروه پلی الفین است و غیر قطبی و تا حدودی بلوری است. در کنار پلی اتیلن ، پلی پروپیلن دومین پلاستیک متداول در جهان است که بیشتر در تولید بسته بندی ، نی و انواع دیگر کالاهای مصرفی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.

این نوع پلاستیک در ابتدا توسط شرکت آمریکایی فیلیپس پترولیوم در سال 1951 تولید شد. شیمی دانان رابرت بنکس و جی پل هوگان ابتدا در تلاش برای تهیه بنزین از پروپیلن بودند و به طور تصادفی پلی پروپیلن ایجاد کردند. در حالی که این آزمایش یک شکست تلقی می شد ، به سرعت مشخص شد که این ترکیب جدید در بسیاری از کاربردها توانایی هم ترازی با پلی اتیلن را دارد.

در سال 1954 ، جولیو ناتا ، شیمی دان ایتالیایی و همکار آلمانی وی موفق شدند این ماده را به پلیمر ایزوتاکتیک تبدیل کنند و شرکت ایتالیایی مونتکاتینی به سرعت تولید این ماده را برای استفاده تجاری و مصرفی آغاز کرد.

پلی پروپیلن در ابتدا با نام “Moplen” به بازار عرضه شد و این نام هنوز یک مارک تجاری ثبت شده در شرکت LyondellBasell برای این محصول است. با این حال ، نام اختصار یافته “پلی پرو” برای این دسته از مواد رایج تر است.

با محبوبیت بیشتر استفاده از پلی پروپیلن در تعدادی از کاربردهای مصرفی و صنعتی ، به تدریج کشف شد که این نوع پلاستیک به عنوان یک پارچه نیز پتانسیل نشان می دهد. پارچه پلی پروپیلن پارچه ای غیربافته است ، به این معنی که مستقیماً از ماده ای ساخته می شود و نیازی به چرخش بافت ندارد. مزیت اصلی پلی پروپیلن به عنوان یک پارچه توانایی انتقال رطوبت آن است. این منسوجات نمی توانند رطوبت را جذب کنند و در عوض ، رطوبت کاملاً از پارچه پلی پروپیلن عبور می کند.

این ویژگی باعث می شود رطوبت ناشی از پوشیدن لباس پلی پروپیلن خیلی سریعتر از لباس پوشیده شده برای حفظ رطوبت تبخیر شود. بنابراین ، این پارچه در منسوجاتی که نزدیک پوست پوشیده می شوند ، محبوب است. با این حال ، پلی پرو در هنگام استفاده برای لباس زیر تمایل به جذب و حفظ بوی بدن دارد و همچنین در دمای نسبتاً پایین ذوب می شود. پارچه پلی پروپلی مذاب می تواند باعث سوختگی جدی شود و همین مسئله باعث می شود که شستن این پارچه در دمای بالا غیرممکن باشد.

پارچه پلی پرو یکی از سبک ترین الیاف مصنوعی موجود است و در برابر اکثر اسیدها و مواد قلیایی مقاومت فوق العاده ای دارد. علاوه بر این ، رسانایی گرمایی این ماده نسبت به اکثر الیاف مصنوعی کمتر است ، به این معنی که برای استفاده در هوای سرد مناسب است.

علاوه بر این، این پارچه در برابر سایش، حشرات و آفات بسیار مقاوم است. به دلیل کیفیت قابل توجه ترموپلاستی ، دستیابی به اشکال مختلف پلاستیک پلی پروپیلن به آسانی از طریق فرآیند ذوب امکان پذیر است. این پلاستیک همچنین در برابر ترک خوردگی در برابر فشار حساس نیست.

با این حال ، رنگرزی پلی پرو پس از تولید به سختی امکان پذیر است، و همچنین فرم دهی این پارچه به بافت های مختلف نیز دشوار است. این پارچه نسبت به UV حساس است و به خوبی به لاتکس یا اپوکسی نمی چسبد. مانند سایر پارچه های مصنوعی ، پارچه پلی پرو نیز تأثیر منفی زیادی بر محیط زیست دارد.

پارچه پلی پروپیلن چگونه تولید می شود؟

پارچه پلی پروپیلن چگونه تولید می شود؟

مانند اکثر انواع پلاستیک ها ، پلی پروپیلن نیز از موادی ساخته می شود که از سوخت های هیدروکربن مانند روغن نفت به دست می آیند. ابتدا مونومر پروپیلن از روغن خام به صورت گازی استخراج می شود و سپس این مونومر تحت فرایندی به نام پلیمریزاسیون رشد زنجیره ای برای ایجاد پلیمر پلی پروپیلن قرار می گیرد.

هنگامی که تعداد زیادی از مونومرهای پروپیلن به هم متصل شدند ، یک ماده پلاستیکی جامد تشکیل می شود. برای ساخت یک منسوج قابل استفاده ، رزین پلی پروپیلن باید با طیف گسترده ای از نرم کننده ها ، تثبیت کننده ها و مواد پرکننده مخلوط شود. این مواد افزودنی به پلی پروپیلن مذاب وارد شده و پس از به دست آوردن ماده مورد نظر ، ممکن است اجازه داده شود که این پلاستیک به صورت آجر یا گلوله خنک شود.

سپس این گلوله ها یا آجرها به یک کارخانه نساجی منتقل و دوباره ذوب می شوند. در بیشتر موارد ، این پلی پروپیلن سپس به صورت ورقه ای در می آید ، یا ممکن است اجازه داده شود در قالب ها خنک شود. در صورت ایجاد ورق ، این الیاف نازک را به شکل دلخواه برش داده و دوخته یا چسب می زنند تا لباس یا پوشک ایجاد کند. از روشهای مختلف تولید برای شکل دادن پلی پروپیلن به محصولات غیر پوشاک استفاده می شود.

پارچه پلی پروپیلن چگونه استفاده می شود؟

پارچه پلی پروپیلن چگونه استفاده می شود؟

از پارچه پلی پرو معمولاً در  لباس هایی که در آن ها انتقال رطوبت فاکتور مهمی است استفاده می شود. به عنوان مثال ، از این نوع پلاستیک معمولاً برای تهیه ورق های بالایی پوشک استفاده می شود که از اجزای تشکیل دهنده پوشک است که تماس مستقیم با پوست دارند. با استفاده از پلی پروپیلن برای این جز پوشک ، اطمینان حاصل می شود که هیچ رطوبت در تماس با پوست کودک باقی نخواهد ماند.

خصوصیات انتقال دهنده رطوبت این پارچه منسوج غیر بافته شده همچنین از آن پارچه ای محبوب برای تجهیزات دمای هوای سرد ساخته است. به عنوان مثال، این منسوج برای ساخت لباس زیر و زیر پیراهن مورد استفاده قرار گرفت که در اولین نسل سیستم لباس هوای سرد و گسترده ارتش ایالات متحده (ECWCS) استفاده شد. مشخص شد که لباس های ساخته شده از این پارچه باعث راحتی آسایش سربازان در شرایط آب و هوای سرد می شود ، اما مشکلات پارچه های پلی پروپیلن باعث شده است که ارتش ایالات متحده برای سیستم های نسل دوم و نسل سوم ECWCS خود به پلی استر روی بیاورند.

در برخی موارد ، ممکن است از پارچه پلی پرو برای ساخت لباس ورزشی نیز استفاده شود ، اما تعدادی از مشکلات مربوط به این نوع پلاستیک باعث محبوبیت نسخه های جدیدتر پلی استر برای این کاربرد شده است. در حالی که خاصیت انتقال رطوبت این پارچه برای لباس های ورزشی بسیار مطلوب است ، اما عدم توانایی شستشوی این پارچه با آب گرم ، حذف بو از لباس های ورزشی پلی پروپیلن را دشوار می کند. علاوه بر این ، حساسیت این منسوجات در برابر آسیب اشعه ماورا بنفش ، آن را برای هر نوع لباس بیرونی انتخابی ضعیف می کند.

فراتر از دنیای پوشاک ، از پلاستیک پلی پروپیلن در هزاران کاربرد مختلف استفاده می شود. یکی از معروف ترین کاربردهای این ماده  نی  نوشیدنی است. از این پلاستیک برای تهیه طناب ، برچسب مواد غذایی ، بسته بندی مواد غذایی ، عینک آفتابی و انواع مختلف کیسه ها نیز استفاده می شود.

پارچه پلی پروپیلن کجا تولید می شود؟

پارچه پلی پروپیلن کجا تولید می شود؟

در حال حاضر چین بزرگترین صادر کننده محصولات پلی پروپیلن است. در سال 2016 ، کارخانه ها به ارزش 5.9 میلیارد دلار از پلاستیک های پلی پرو تولید کردند و پیش بینی می شود که این مسیر برای آینده قابل پیش بینی ثابت بماند.

مقدار زیادی از این ماده در آلمان نیز ساخته می شود. این کشور در سال 2016 تقریباً 2.5 میلیارد دلار پلی پروپیلن تولید کرده و ایتالیا ، فرانسه ، مکزیک و بلژیک نیز تولید کنندگان قابل توجهی از این ماده هستند. در سال 2016 ، ایالات متحده 1.1 میلیارد دلار محصولات پلی پروپیلن تولید کرد.

بزرگترین بازیگر در صنعت بین المللی تولید پلی پروپیلن LyondellBasell است. این شرکت در هلند مستقر است و دارای پایگاه های فعالیت در هوستون و لندن می باشد.

نایب قهرمان این صنعت گروه Sinopec است که در پکن مستقر است و PetroChina Group که در پکن نیز مستقر است. 10 تولید کننده برتر این ماده 55 درصد از کل تولید پلی پروپیلن در سراسر جهان را تشکیل می دهند.

پلی پروپیلن در سراسر جهان به صورت پارچه ای فرآوری می شود. بزرگترین تولید کننده پارچه های پلی پرو تولید شده چین است و این نوع منسوجات در هند، پاکستان، اندونزی و تعدادی دیگری از کشورها به لباس و انواع دیگر پارچه ها نیز دوخته می شود.

پارچه پلی پروپیلن چقدر هزینه دارد؟

از آنجا که پلی پروپیلن یکی از پرمصرف ترین انواع پلاستیک است ، به طور معمول، به صورت عمده بسیار ارزان است. تعداد زیادی از کارخانه های بزرگ مختلف برای تصاحب بازار پلاستیک در جهان با یکدیگر رقابت می کنند و این رقابت قیمت ها را پایین می آورد.

با این حال ، پارچه پلی پرو ممکن است نسبتاً گران باشد. دلیل اصلی این افزایش قیمت عدم تقاضا است. در حالی که قبلاً پارچه های پلی پرو برای تهیه زیراندازهای حرارتی مورد استفاده قرار می گرفتند، پیشرفت های اخیر در تولید پلی استر، این نوع پارچه را تا حد زیادی منسوخ كرده است. بنابراین، این نوع پارچه هزینه بیشتری نسبت به پارچه های مصنوعی مشابه، مانند پلی استر، برای تولیدکنندگان منسوجات دارد و این افزایش هزینه به طور کلی به مصرف کننده نهایی منتقل می شود.

لازم به توضیح است که ، این افزایش هزینه فقط شامل پارچه پلی پرو است که برای تولید پوشاک طراحی شده است. انواع مختلفی از پارچه های پلی پرو که برای پوشاک مناسب نیستند با قیمت های نسبتاً کمی به بازار عرضه می شوند و عموماً بسیار ارزان قیمت هستند. این پارچه ها از نظر رنگ و بافت متنوع هستند.

 

انواع مختلف این پارچه:

انواع مختلف پارچه پلی پروپیلن

در حالت مایع انواع مواد افزودنی مختلف را می توان به پلی پروپیلن اضافه کرد تا خصوصیات این ماده را تغییر دهد. علاوه بر این ، دو نوع عمده از این پلاستیک وجود دارد:

  • هموپلیمر: پلاستیک پلی پروپیلن هنگامی که در حالت اولیه خود باشد و هیچگونه مواد افزودنی نداشته باشد ، هموپلیمر محسوب می شود. این نوع پلاستیک به طور کلی ماده خوبی برای پارچه در نظر گرفته نمی شود.
  • کوپلیمر: بیشتر انواع پارچه های پلی پروپیلن کوپلیمر هستند. این نوع پلاستیک پلی پروپیلن به کوپلیمر بلوکی و کوپلیمر تصادفی تقسیم می شود. واحدهای کومونومر به شکل بلوک این پلاستیک در الگوهای منظم مربعی مرتب شده اند ، اما واحدهای کو مونومر به شکل تصادفی در الگوهای نسبتاً تصادفی مرتب شده اند. هر دو فرم بلوک یا تصادفی برای کاربردهای پارچه مناسب است ، اما بلوک بیشتر استفاده می شود.

 

پارچه پلی پروپیلن چگونه بر محیط زیست تأثیر می گذارد؟

تولید و استفاده از پلی پروپیلن تأثیر منفی بر محیط زیست دارد. از آنجا که پلاستیک پلی پروپیلن از سوخت های هیدروکربن حاصل می شود ، ساخت این ماده ذاتاً پایدار نیست. سوخت های فسیلی منابع محدودی هستند و مقدار زیادی انرژی برای به دست آوردن این مواد صرف می شود.

علاوه بر این، مقدار قابل توجهی زباله در فرآیند ساخت پلی پروپیلن تولید می شود. در برخی موارد، سوختهای اضافی هیدروکربن که پس از فرآیند استخراج پروپیلن باقیمانده ممکن است برای اهداف دیگر مورد استفاده مجدد قرار بگیرند، اما ممکن است آنها نیز دور ریخته شوند ، که این امر تأثیر منفی بر محیط زیست میگذارد.

از مواد شیمیایی سمی مختلف نیز در فرآیند تولید پلی پروپیلن استفاده می شود. آب و هوای آلوده ای که از کارخانه های تولیدی این ماده تولید می شود به اکوسیستم وارد و بر جمعیت اطراف آن تأثیر منفی می گذارد و مواد شیمیایی آزاد شده در تولید این نوع پلاستیک نیز ممکن است بر کارگران کارخانه ای که در معرض آن هستند تأثیر بگذارد. همچنین لازم به ذکر است که یک مطالعه علمی نشان داد که پلاستیک های پلی پروپیلن که در بسته بندی مواد غذایی استفاده می شوند، مواد شیمیایی فعال آزاد می کند.

همچنین هنگامی که توسط مصرف کننده نهایی دور ریخته می شود ، پلاستیک پلی پروپیلن برای مدت زمان طولانی در محیط باقی می ماند. صدها سال طول می کشد تا این ماده تجزیه شود ، بنابراین می توان  گفت که قابل تجزیه نیست

شرکت های خاصی مواد افزودنی را برای پلی پروپیلن تولید می کنند که این پلاستیک را تجزیه بیولوژیکی می کند. با این حال ، این مواد افزودنی برای پارچه های پلی پروپیلن استفاده نمی شوند.

این فاکتور به این معنی است که هر قطعه پارچه پلی پرو تولید شده صدها سال قبل از خراب شدن در اکوسیستم باقی خواهد ماند. در حال حاضر بسیاری از مناطق اطراف کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه با مسائل قابل توجهی در رابطه با آلودگی ایجاد شده توسط پلاستیک ها روبرو هستند و برخی از کشورها به طور جدی به این موضوع نزدیک می شوند. به عنوان مثال ، اخیراً انواع مشاغل مختلف و شهرهای مختلف ایالات متحده برای کاهش آلودگی ، نی های پلاستیکی را ممنوع کرده اند.

 

گواهینامه های موجود:

گواهی نامه های موجود برای پارچه پلی پروپیلن

 بسته به نحوه ساخت ، پارچه پلی پرو ممکن است واجد شرایط گواهینامه ISO 9001 باشد که توسط سازمان بین المللی استاندارد (ISO) ارائه می شود. این سازمان همچنین ممکن است برای محصولات پلی پروپیلن که برای اهداف پزشکی استفاده می شوند ، گواهینامه ISO 13485 را ارائه دهد.

 

شرکت دانش بنیان شیمیایی سلیس با بیش از 30 سال سابقه تولید کننده انواع مواد تعاونی نساجی می باشد. جهت دریافت دیتاشیت و نمونه و یا اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

همچنین شرکت دانش بنیان شیمیایی سلیس تنها تولید کننده داخلی اسپین فینیش مخصوص الیاف POY می باشد. جهت دریافت دیتاشیت و نمونه و یا اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.