هر آن چه نیاز است در باره پارچه های ویسکوز بدانید

 

Viscose

Fabric name

Rayon

Fabric also known as

Wood cellulose and synthetic substances

Fabric composition

300-600

Fabric possible thread count variations

Very breathable

Fabric breathability

Very breathable

Moisture-wicking abilities

High

Moisture-wicking abilities

Medium

Heat retention abilities

Medium

Stretch ability (give)

Medium

Prone to pilling/bubbling

United Kingdom

Country where fabric was first produced

China

Biggest exporting/producing country today

Cold

Recommended washing temperatures

Clothing, household items, industrial belts, silk alternatives

Commonly used in

 

پارچه ویسکوز با دوام و نرم است و یکی از محبوب ترین پارچه های جهان است. اما پارچه ویسکوز دقیقاً چیست و چگونه تولید و استفاده می شود؟

ویسکوز چیست؟

ویسکوز که در ساخت پارچه به آن ریون نیز می گویند ، نوعی پارچه نیمه مصنوعی است. نام این ماده از فرایندی است که برای ساخت آن استفاده شده است. در یک مرحله ، ریون مایعی ویسکوز و عسلی مانند است که بعداً به صورت جامد ته نشین می شود.

ماده اصلی ریون خمیر چوب است ، اما این ماده آلی قبل از تبدیل شدن به پارچه ای پوشیدنی ، فرآیند تولید طولانی ای را طی می کند. به همین علت، تشخیص اینکه ریون یک پارچه مصنوعی است یا طبیعی، دشوار است. در حالی که ماده اصلی آن آلی است، فرآیندی که این ماده آلی تحت آن قرار می گیرد چنان سخت است که نتیجه آن اساساً یک ماده مصنوعی است.

پارچه ویسکوز چگونه ساخته می شود؟

انواع دیگر پارچه های ریون مانند به عنوان ماده اولیه به سلولز بدون لیگنین نیاز دارند اما این نوع پارچه را می توان با سلولز از خمیر چوب تهیه کرد. این روش ساخت ریون بسیار ارزان تر از بسیاری از گزینه ها است و ریون ساخته شده با این فرآیند را می توان در مقیاس وسیعی تولید کرد.

  1. استخراج سلولز: فرآیند تولید ریون با ایجاد سلولز تفاله چوب آغاز می شود. برای ایجاد پارچه با کیفیت ، سلولز مورد استفاده باید حداقل 90 درصد خالص باشد.
  2. تهیه سلولز قلیایی: این سلولز سپس در سود سوزآور حل می شود ، که یک واکنش شیمیایی ایجاد  و سلولز را به سلولز قلیایی تبدیل می کند. این فرآیند ناخالصی های سلولز را از بین می برد و آن را برای مرحله بعدی فرآیند تولید آماده می کند.
  3. پرس کردن و خرد کردن: سپس سلولز قلیایی به منظور خروج مایع اضافی بین دو غلتک فشار داده می شود. سپس این ورق های پرس شده خرد می شوند و به آن ها “خرده سفید” گفته می شود.
  4. زمان دادن و تهیه زنتات سدیم: سپس به منظور کاهش وزن مولکولی سلولز و درجه پلیمرازیسیون “خرده سفید” در معرض اکسیژن و سپس در معرض دی سولفید کربن قرار می گیرد تا ماده جدیدی به نام «خرده زرد» تولید شود.
  5. رسیدن: سپس خرده زرد حل شده و اجازه می یابد برای مدت چند ساعت “رسیده” شود.
  6. فیلتر و اکسترودر: پس از رسیدن آن ، خرده زرد فیلتر شده و هرگونه حباب گاز از بین می رود. سپس از طریق یک اسپینرت ، اکسترود می شود.
  7. حمام و تکمیل اسید: سرانجام ، ماده حاصل در حمام اسید سولفوریک غوطه ور می شود ، که منجر به ایجاد الیاف ریون می شود.

پارچه ویسکوز چگونه استفاده می شود؟

از ریون معمولاً به عنوان جایگزین پنبه استفاده می شود. این پارچه ویژگی های مشترک زیادی با پنبه دارد ، اما در بعضی موارد، تولید آن آسان تر یا ارزان تر است. اکثر مصرف کنندگان با لمس نمی توانند تفاوت بین پنبه و ریون را تشخیص دهند و از آنجا که این پارچه از مواد ارگانیک ساخته شده است ، گاهی اوقات از پارچه های کاملاً مصنوعی مانند پلی استر برتری می یابد.

این پارچه را می توان برای بیشتر کاربردهایی که برای آنها از پنبه استفاده می شود استفاده کرد. اعم از لباس، پیراهن یا شلوار، از ریون برای تهیه انواع مختلفی از لباس ها استفاده می شود و همچنین ممکن است از این پارچه برای تهیه وسایل منزل مانند حوله ، پارچه دستشویی یا رومیزی استفاده شود.

از ریون گاهی اوقات در مصارف صنعتی نیز استفاده می شود. برخی صاحبان مشاغل احساس می کنند که ریون یک گزینه ارزان و بادوام برای جایگزینین با پنبه است. به عنوان مثال ، ابریشم مصنوعی جای بسیاری از الیاف پنبه را در بسیاری از انواع لاستیک ها و تسمه های خودرو گرفته است. نوع ریون که در این برنامه ها استفاده می شود نسبت به نوع ریون که برای لباس استفاده می شود ، به طور قابل توجهی قوی تر و کشدارتر است.

علاوه بر این ، ذکر این نکته مهم است که ریون در اصل به عنوان جایگزینی برای ابریشم ساخته شده است. در طول سالها ، مصرف کنندگان پذیرفته اند که ریون از تمام خصوصیات سودمند ابریشم برخوردار نیست و تولیدکنندگان عمدتا ریون را به عنوان جایگزین پنبه تولید می کنند. با این حال ، برخی از شرکت ها ممکن است هنوز ریون را به عنوان جایگزین ابریشم تولید کنند و دیدن روسری ، شال و لباس شب که از این پارچه سبک و نرم ساخته شده اند نسبتاً معمول است.

پارچه ویسکوز کجا تولید می شود؟

ریون عمدتا در اسکیل کارخانه تولید می شود. فرآیند تولید ریون بسیار پیچیده است و نمی توان آن را در یک محیط کسب و کار کوچک انجام داد. برای ساخت این پارچه ، داشتن ده ها نوع مختلف مواد شیمیایی و ماشین آلات تولید پارچه ضروری است. در بیشتر موارد ، ریون در کارخانه های بزرگی ساخته می شود که انواع دیگر منسوجات نیز در آن ساخته می شود.

در حالی که بیشتر ریون های دنیا در ایالات متحده و انگلستان ساخته می شد ، تولید این پارچه تا حد زیادی به کشورهای دیگر منتقل شده است. این روزها بیشتر ریون در کشورهایی مانند هند ، پاکستان ، اندونزی و چین ساخته می شود.

پارچه ریون چقدر هزینه می برد؟

یکی از دلایلی که تولیدکنندگان پارچه و منسوجات ریون تولید می کنند این است که تا حدی ارزان تر از پنبه است. درجه دقیق ارزان بودن این پارچه از پنبه به مراحل ساخت مورد استفاده و محل ساخت آن بستگی دارد ، اما افزایش اقتصادی بودن یکی از عوامل محرک تولید ریون است.

تولید ریون مسلماً ارزان تر از ابریشم است ، اما پذیرفته شده است که کیفیت ریون از ابریشم پایین تر است. مواد اولیه ای که برای ساخت ریون استفاده می شود به طور قابل توجهی ارزان تر از الیاف پنبه یا ابریشم خام است ، اما روند ایجاد پارچه ریون بسیار پیچیده تر از فرآیند ایجاد پنبه یا ابریشم است. بنابراین ، تولید ریون تنها ارزان تر از پنبه است اگر در منطقه ای تولید شود که هزینه های نیروی کار آن بسیار کم باشد.

از دیدگاه مصرف کننده ، لباس و کالاهای خانگی ساخته شده از ریون به طور کلی از نظر قیمت با اقلام ساخته شده از پنبه برابر است. با این وجود اقلام ساخته شده از ریون به طور قابل توجهی ارزان تر از کالاهای ساخته شده از ابریشم است.

انواع مختلف پارچه ریون چیست؟

ریون به روش های مختلفی ساخته می شود و هر روش تولید نوع دیگری از پارچه را ایجاد می کند. در بعضی موارد ، روشهای اصلی تولید ریون که در اواخر قرن نوزدهم توسعه یافت، همچنان مورد استفاده قرار می گیرد ، اما ممکن است برخی از تولیدکنندگان به روشهای نوین تولید ریون روی آورده باشند. در اینجا چند نمونه از انواع مختلف ریون وجود دارد که برای استفاده مصرف کننده در دسترس است

  • نیتروسلولز: اولین نوع ریون تولید شده نیتروسلولز ریون بود. این نسخه از پارچه ریون برای اولین بار در سال 1855 با نام “ابریشم مصنوعی” ساخته شد و در سال 1891 به تولید تجاری رسید. تولید این نوع ریون در اوایل دهه 1900 متوقف شد.
  • استات: پارچه های ریون و استات از نظر شیمیایی متفاوت هستند ، اما استات قبلاً به عنوان ابریشم مصنوعی نامیده می شد که همه چیز را تا حدی گیج کرده است. در حالی که هر دو پارچه از سلولز ساخته شده اند ، روند تولید پارچه استات شامل ایجاد واکنش بین سلولز و انیدرید استیک است. از آنجا که ابریشم مصنوعی به طور قابل توجهی از استات قوی تر است ، تولید پارچه استات دهه ها قبل متوقف شده است.
  • ریون کوپرامونیوم: در اواسط دهه 1800 کشف شد که سلولز در دی هیدروکسید مس تترا آمین حل می شود و از ماده حاصل در اصل برای تولید الیاف کربن برای لامپ استفاده می شود. در سال 1899 ، تولیدکنندگان استفاده از ریون کوپرامونیوم را برای منسوجات آغاز کردند و تا سال 1904 ، امکان ساختن ریون تقریباً نرم مانند ابریشم واقعی وجود داشت. با ظهور روشهای جدید تولید ریون، ساخت ریون کوپرامونیوم متوقف شد.
  • روش مدرن: بیشتر ریون اکنون با روشی مدرن ساخته می شود که توسط چارلز فردریک کراس در سال 1894 ساخته شده است. در این روش از دی سولفید کربن و گزانتات برای تولید الیاف ریون استفاده می شود و ریون ساخته شده با این فرآیند در چند دهه اول قرن بیستم در آمریکا و انگلستان محبوبیت فوق العاده ای پیدا کرد. تولید ریون با روش مدرن بسیار ارزانتر از هر روشی است که قبلاً وجود داشته است ، به همین دلیل این نوع ریون به اولین نسخه منسوجات تبدیل شد که به تولید انبوه رسید. ریون ساخته شده با روش مدرن اولین نوع ریون است که در مصارف صنعتی استفاده می شود.
  • لایوسل: از آنجا که در اثر حل شدن سلولز در یک حلال به نام N- اکسید N-متیل مورفولین ایجاد می شود ، لایوسل در واقع از نظر شیمیایی با ریون متفاوت است. با این حال ، از آنجا که این دو ماده از نظر احساس و دوام تقریباً یکسان هستند ، لایوسل معمولاً نوعی ریون محسوب می گردد. با وجود این که لایوسل در ابتدا در ایالات متحده تولید می شد، اما اکنون این پارچه عمدتا در چین تولید می گرددد.
  • مودال: این نوع از ریون به طور قابل توجهی قوی تر و کششی تر از ریون معمولی است و اغلب از آن در ترکیب با پنبه و اسپاندکس برای ساخت وسایل خانه و پوشاک مانند لباس زیر و روتختی استفاده می شود.

ریون چگونه بر محیط زیست تأثیر می گذارد؟

از آنجا که ریون با مواد مشتق شده از گیاهان ساخته می شود ، ذاتاً محصول آلاینده ای نیست. سلولز خود یک ماده طبیعی است که به طور طبیعی توسط فرآیندهای خودکار در اکوسیستم بازیافت می شود. این واقعیت که ریون به عنوان یک الیاف نیمه مصنوعی در نظر گرفته شده است ، باعث شده است که بسیاری از مصرف کنندگان و صاحبان مشاغل از نظر پایداری و تأثیرات زیست محیطی ، ریون را برابر پنبه بدانند.

ریون اما به سادگی از سلولز تشکیل نشده است. تعدادی از مواد شیمیایی سمی در فرآیند تولید ریون استفاده می شود و دفع صحیح این مواد پس از اتمام فرآیند تولید دشوار است. در واقع ، از زمان شروع تولید این نوع الیاف، آب آلوده ای که هنگام تولید ریون تولید می گردد ، یک نگرانی عمده بوده است.

استفاده از مواد شیمیایی سمی ، بخشی جدایی ناپذیر از فرایند تولید ریون است.  به عنوان مثال ، تولید ریون بدون استفاده از هیدروکسید سدیم ، که باعث آلودگی مجاری آب و کاهش کیفیت هوا می شود ، غیرممکن است. دی سولفید کربن یکی دیگر از اجزای جدایی ناپذیر فرآیند تولید ریوناست و این ماده شیمیایی با عوارض جانبی مانند نقص مادرزادی ، سرطان ، بیماری های پوستی و بیماری های قلبی در انسان دارد. بعلاوه ، استخراج پالپ حدود 70 درصد از یک درخت را هدر می دهد و مواد درختی که از نظر شیمیایی باقیمانده اند معمولاً به طور بی رویه دور ریخته می شود.

تولید ریون به مراحل بیشتری نسبت به تولید پنبه احتیاج دارد و هر پوند لیف ریون تولید شده پوند بیشتری از مواد زائد تولید می کند که معمولاً به درستی دفع نمی شوند. از آنجا که تولید ریون عمدتا در کشورهای جهان سوم انجام می شود، اکثر مصرف کنندگان در کشورهای در حال توسعه دیدگاه واقعی و درستی در مورد تولید این مواد نساجی محبوب ندارند.

با این حال ، اکوسیستم در کشورهای در حال توسعه تحت تأثیر تولید ریون است. زندگی گیاهان و حیوانات با ایجاد این بافت آسیب می بیند و اکوسیستم انسان نیز آلوده می گردد. علاوه بر این ، تولید ریون با سرعت سریع جنگل ها را  خالی می کند.

گواهینامه های موجود برای پارچه ریون:

صدور گواهینامه آلی برای ویسکوز موضوع پیچیده ای است. گرچه تهیه این ماده با منابع آلی سلولز مطمئناً امکان پذیر است ، اما فرآیند ساخت ویسکوز اساساً سلولز را به ماده ای کاملاً جدید تبدیل می کند. ماده حاصل را نمی توان ارگانیک یا مصنوعی نامید. اکثر تولید کنندگان ویسکوز حتی سعی نمی کنند محصولات خود را به عنوان مواد ارگانیک تأیید کنند.

شرکت دانش بنیان شیمیایی سلیس با بیش از 30 سال سابقه تولید کننده انواع مواد تعاونی نساجی می باشد. جهت دریافت دیتاشیت و نمونه و یا اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.