هر آن چه نیاز است در باره پارچه های کتان بدانید

Linen

Fabric name

Flax fabric

Fabric also known as

Spun fibers from the stalks of flax plants

Fabric composition

200-2,000

Fabric possible thread count variations

Highly breathable

Fabric breathability

High

Moisture-wicking abilities

Low

Heat retention abilities

Low

Stretchability (give)

Low

Prone to pilling/bubbling

Prehistoric Europe

Country where fabric was first produced

China

Biggest exporting/producing country today

Cold, warm, or hot

Recommended washing temperatures

Bed sheets, pillowcases, blankets, dish towels, bath towels, wallpaper, upholstery, skirts, shirts, suits, dresses, luggage, thread, aprons, bags, napkins, tablecloths, diapers

Commonly used in

کتان (لینن) چیست؟

کتان (لینن) پارچه ای تهیه شده از ساقه گیاهی به نام فلاکس است که عمدتا برای کاربردهای خانگی استفاده می شود. در حالی که کتان شبیه پنبه است ، اما از الیافی که از ساقه گیاه کتان گرفته شده است به جای قوزه های پنبه، ساخته می شود.

لباس های ساخته شده از پارچه کتانی (لینن) برای آب و هوای گرم و مرطوب مطلوب است. برخلاف پنبه ، که تمایل به حفظ رطوبت برای مدت زمان قابل توجهی دارد ، پارچه کتان (لینن) به سرعت خشک می شود ، که به کاهش حبس گرما در شرایط بیش از حد گرم کمک می کند.

تولید پارچه کتان نسبت به ساخت پنبه نیاز به زمان و منابع بسیار بیشتری دارد، که منجر به کاهش مداوم محبوبیت این پارچه می شود که با اختراع جین پنبه آغاز شد. با این وجود، ویژگی های مطلوب و منحصر به فرد پارچه کتان مانع از توقف کامل تولید جهانی این منسوجات شده است ، و برخی از کشورها مانند چین همچنان به تولید پارچه در متناژ بالا ادامه می دهند.

توجه

قبل از شروع ، مهم است که تفاوت بین عبارات “Linen” و “»هدثدس” را روشن بدانید. در حالی که “linen” برای اشاره به الیاف پایه کتان استفاده می شود که معمولاً در محصولات خانگی و انواع خاصی از پوشاک استفاده می شود ، “linens” عبارتی است که مردم برای ارجاع به انواع خاصی از وسایل خانه و پوشاک استفاده می کنند اما ممکن است از الیاف غیر از الیاف کتان. عبارت “linens” به زمانی برمی گردد که تقریباً همه لباسهای زیر ، ملافه و حوله ها از پارچه کتان ساخته می شدند ، اما این روزها این عبارت تجربی گاهی گیج کننده است.

پارچه کتان چگونه ساخته می شود؟

ماده تشکیل دهنده پارچه کتان ، الیاف سلولزی است که در ساقه گیاهان فلاکس وجود دارد. مانند ساقه های بسیاری از گیاهان مشابه ، ساقه های کتان از یک قسمت داخلی چوبی ، نی و یک قسمت بیرونی رشته ای تشکیل شده است.

برای آماده سازی جهت تولید پارچه، تولید کنندگان این الیاف با جداسازی الیاف کتان از فضای داخلی چوبی ساقه های کتانی شروع می کنند. به طور سنتی ، این مرحله با خیساندن ساقه های کتانی خام انجام می شده است ، اما این روزها ، تولید کنندگان ممکن است از مواد شیمیایی برای دستیابی به همان اثر استفاده کنند. قبل از اینکه الیاف کتان به صورت نخ ریسیده شوند ، این مواد شیمیایی شسته می شوند ، اما مواد سمی باقیمانده ممکن است بر روی الیاف کتان که از نظر شیمیایی اثر گذارند.

  1. کاشت

گیاهان کتان پس از حدود 100 روز رشد آماده برداشت هستند. از آنجا که گیاهان کتان حرارت را تحمل نمی کنند، برای جلوگیری از مرگ محصولات باید آنها را در قسمت خنک تری از سال کاشت.

  1. رشد

این روزها بذر کتان را معمولاً با ماشین می کارند. از آنجا که گیاهان کتانی به طور موثری از حمله علف های هرز جلوگیری نمی کنند ، به طور کلی از علف کش ها برای جلوگیری از کاهش عملکرد در محصولات کتان استفاده می شود.

  1. برداشت

هنگامی که ساقه های کتانی زرد و دانه های آنها قهوه ای شد ، این گیاهان آماده برداشت می شوند. در حالی که امکان برداشت کتان با دست وجود دارد ، معمولاً از ماشین آلات برای این فرآیند استفاده می شود.

  1. جداسازی الیاف

ساقه های کتان پس از برداشت ، از طریق دستگاهی که برگ ها و دانه ها را از بین می برد ، پردازش می شوند. سپس ، تولید کنندگان، ساقه بیرونی رشته ای کتانی را از فضای داخلی و نرم و چوبی آن جدا می کنند. این فرآیند retting نامیده می شود و اگر با مهارت انجام نشود ، الیاف کتانی ظریف مورد استفاده برای تولید منسوجات آسیب می بینند. به عبارت دیگر رتینگ به جداسازی الیاف از قسمت های چوبی ساقه و صمغ های گیاهی گفته می شود که به روش های مختلف استخر، شبنم، حوضچه، جریان آب و مواد شیمیایی انجام می شود.

  1. جدا کردن اایاف از قسمت های دیگر ساقه

در مرحله بعدی ، ساقه های تجزیه شده از هم جدا می شوند ، که الیاف بیرونی غیر قابل استفاده ساقه های کتان را از الیاف داخلی قابل استفاده آنها جدا می کند. برای انجام این مرحله ، ساقه های کتان از طریق غلتک هایی که آنها را خرد می کند ارسال می شود و سپس غلتک ها الیاف خارجی را از ساقه ها جدا می کنند.

  1. شانه زدن

اکنون که الیاف داخلی از سایر الیاف جدا شده اند ، می توان آنها را به صورت رشته های نازک شانه کرد. وقتی الیاف شانه شدند ، برای ریسندگی آماده می شوند.

  1. ریسندگی

برای ریسندگی الیاف کتان ، این الیاف کوتاه شانه شده با دستگاه هایی به نام پخش کننده متصل می شوند و رشته های حاصل به نام rovings ، سپس آماده ریسندگی می شوند.

  1. غرق شدن

نخ حاصل را پس از ریسندگی، روی یک بوبین جمع می کنند. برای اطمینان از از بین نرفتن نخ کتان، لازم است این فرآیند در شرایط تر و مرطوب انجام  گیرد، و نخ ریسیده شده را از طریق یک حمام آب گرم رد شود  تا انسجام نخ بیشتر گردد.

  1. خشک کردن

سرانجام ، تولیدکنندگان کتان، نخ تکمیل شده را خشک کرده و روی بوبین ها می پیچند. سپس نخ آماده رنگرز ، اصلاح با مواد شیمیایی و تولید پوشاک ، کالاهای خانگی یا انواع دیگر محصولات نساجی است.

 

پارچه کتان چگونه استفاده می شود؟

از نظر تاریخی ، پارچه کتان یکی از محبوب ترین محصولات نساجی در جهان بود. از مصر باستان تا ایرلند رنسانس ، بسیاری از فرهنگ ها از پارچه کتانی به عنوان منبع غالب لباس و الیاف لوازم خانگی استفاده می کردند.

این روزها از پارچه کتان برای مقاصد مشابهی استفاده می شود که در گذشته مورد استفاده قرار می گرفته است ، اما این الیاف درصد بسیار کمی از بازار جهانی نساجی را تشکیل می دهند. بعلاوه ، بسیاری از کاربردهای اصلی کتان ، مانند پیراهن و شلوار ، تا حد زیادی با پنبه جایگزین شده اند.

با این حال ، در مناطق با آب و هوای گرم ، از پارچه کتان برای تولید لباس روزمره به مقدار زیادی استفاده می شود.

تولیدکنندگان می توانند از پارچه کتان برای ساخت هر چیزی که معمولاً از پنبه یا پشم ساخته می شود ، استفاده کنند. به عنوان مثال ، می توان از این پارچه برای ساخت پیراهن ، شلوار ، لباس ، دامن ، کت ، جلیقه و … استفاده کرد. علاوه بر این ، کتان ها هنوز هم یک ماده محبوب برای لباس زیر هستند.

خارج از حوزه پوشاک ، کتان به عنوان یک ماده لوازم خانگی محبوب باقی مانده است. به خصوص یافتن دستمال و سفره های ساخته شده از پارچه کتانی معمول است و گرچه این روزها پنبه برای حوله ها محبوبیت بیشتری دارد ، همچنین می توان حوله دستی ، حوله آشپزخانه و حوله حمام ساخته شده از پارچه کتان را یافت.

ملافه ، عرصه دیگری است که در آن پنبه تقریبا جایگزین کتان گردید، اما یافتن روتختی ها و ملحفه های کتانی هنوز هم امکان پذیر است. یک مزیت پارچه کتانی در این دسته از محصولات، دوام این پارچه است. یکی از تنها کاربردهای صنعتی کتان در تولید بوم برای نقاشی است.

پارچه کتان کجا تولید می شود؟

مانند اکثر منسوجات ، چین در حال حاضر بزرگترین تولید کننده پارچه های کتان است. با این حال ، تولید محصولات کتانی با کیفیت بالا همچنان بخش مهمی از فرهنگ بسیاری از کشورهای اروپایی است و ایرلند ، ایتالیا و بلژیک همچنان تولید کنندگان قابل توجه کتان هستند. کتان که عمدتا برای کالاهای خانگی استفاده می شود نیز در ایالات متحده با تناژ نسبتاً بالا تولید می شود.

پارچه کتان چقدر هزینه می برد؟

اطلاعات مربوط به قیمت نخ ملافه های فرآوری نشده به ازای هر پوند در دسترس نیست ، اما قیمت پارچه های کتان بافته شده بین 5 تا 12 دلار برای هر یارد است. با این قیمت ها ، کتانی یکی از گرانترین الیاف طبیعی در جهان است ، اما با این حال کتان برای کاربردهای خاص تقاضای بالایی دارد.

انواع مختلف پارچه کتانچیست؟

پارچه کتان چگونه بر محیط تأثیر می گذارد؟

مهمترین نگرانی زیست محیطی در مورد تولید پارچه کتان انتشار مواد شیمیایی است که در فرآیند رتینگ در اکوسیستم های اطراف استفاده می شود. معمولاً از اسید قلیایی یا اگزالیک برای جداسازی الیاف کتانی از فضای داخلی چوبی ساقه های کتان استفاده می شود ، و در حالی که رتیبنگ شیمیایی سریعتر و کارآمدتر است ، اسید قلیایی و اگزالیک هر دو حتی در غلظت های نسبتاً کم سمی هستند.

بنابراین ، رتینگ به وسیله آب، ساقه های کتان به دلایل زیست محیطی ترجیح داده می شود و برای تأیید آلی ، به طور کلی لازم است که الیاف کتانی رتینگ شود.

علاوه بر نگرانی در مورد انتشار مواد شیمیایی سمی به محیط زیست ، ممکن است نگرانی های مربوط به استفاده از زمین در مورد تولید کتان نیز وجود داشته باشد. به طور خاص ، بیشتر فرآیندهای کشت کتانی موجب تخریب خاک می گردد.

با این حال ، به طور کلی ، پارچه یکی از کمترین آسیب رسانهای به محیط زیست است. برخلاف منسوجات مصنوعی ، پارچه های طبیعی مانند پارچه کتانی قابل تجزیه در محیط زیست هستند، به این معنی که مولکول های سازنده آنها به جای قرن ها ، ظرف چند سال دوباره در محیط اطراف جذب می شوند.

گواهینامه های موجود :

شرکت دانش بنیان شیمیایی سلیس با بیش از 30 سال سابقه تولید کننده انواع مواد تعاونی نساجی می باشد. جهت دریافت دیتاشیت و نمونه و یا اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.